Har ni en strategi för ert företags närvaro på Facebook?

En strategi för Facebook ska ge er svar på frågorna VARFÖR? VAR? VAD? NÄR?

"Utgå från ert varumärke. Vad gör ert företag unikt jmf med era konkurrenter? Hur kan ni positionera företaget? Hur vill ni att det ska märkas på Facebook?
Google Ads
Anders Lundstedt
Action Marketing

Varför ska ert företag finnas på Facebook?

Facebook
  • 80 % av alla svenskar använder sociala medier.
  • Det är kostnadseffektivt att använda sociala medier.
  • Ni kan öka kännedomen, skapa dialog och bygga relationer med era kunder.
  • Ni når snabbt ut med information.

Så tar ni fram en strategi för företagets närvaro på Facebook

Att bli nådd – Göra sig sökbar och tillgänglig vid rätt plats och vid rätt tillfälle.

Att bli vald – Att folk vill följa ert företags inlägg.

Att bli spridd – Få en ökad räckvidd och fler potentiella kunder.För att lyckas i sociala medier behöver ni ta fram en plan som ger er svar på:

1. Varför? Vad är ert syfte? 

Det finns många olika syften. Det kan handla om kriskommunikation för att med företagets egna kanaler nå ut snabbt och ta initiativ för att inte hamna i försvarsläge. Det kan hjälpa er att bygga och öka kännedomen om ert varumärke. Förbättra kundrelationer genom att löpande hålla kundkontakt och att ge kunden inblick i er verksamhet. Genom dialog med era följare kan ni få feedback om vad era kunder tycker om era produkter och även få tips hur ni kan utveckla produkterna och att snabbt nå ut och vid rätt tidpunkt med information till kunder om t ex nya produkter. (En undersökning som Eniro lät göra visade på att hos små- och medelstora företag var det primära målet med sociala medier att öka kännedomen och att presentera produkter.)

2. Var? Vilka kanaler lämpar sig bäst för att nå er målgrupp?

Försök att definiera er målgrupp. Desto mer exakt ni kan bestämma er målgrupp desto mer kan ni få ut av er närvaro på sociala medier. Välj sedan kanal där ni kan nå er målgrupp. Målgruppen kan definieras utifrån ålder, kön, geografi, intressen, bransch, yrke etc. På Facebook når ni 74 % av Sveriges befolkning. 32 % av Facebook användarna är inne på Facebook dagligen.Tänk på att skapa relevant innehåll till era följare för att så många som möjligt ska se era inlägg. Använd artiklar, tävlingar, tips m.m. och inte mer än 10 % reklam av egna tjänster. Posta frekvent intressanta artiklar, länkar, dela artiklar. Återanvänd redaktionellt material som ni har på hemsidan. Engagera era följare. Ställ frågor. Få era följare att kommentera och dela. Använd CTA. Visa att ni ständigt är öppna för dialog. Svara snabbt, trevligt och hjälpsamt på såväl positiva som negativa kommentarer.

Facebook

3. Vad? Vilket innehåll ska ni ha för att nå din målgrupp?

Jag skulle vilja påstå att innehållet är det absolut viktigaste för att lyckas i sociala medier. Ni behöver ett relevant innehåll som utgår från er målgrupp och ska skapar värde för era följare. För att så många som möjligt ska kunna se era inlägg på er företagssida behöver ni ha ett relevant och engagerande innehåll för er målgrupp.För att öka räckvidden kan ni annonsera på Facebook som jag berättar mer om senare i artikeln. Vilket innehåll och budskap ni väljer är också beroende på var i kundresan era följare är. I början, mitten eller slutet. 

Gör en innehållsplan och schemalägg era Facebook inlägg. Var, vad och när ska ni publicera ert innehåll? Variera gärna innehållet med såväl kampanjinnehåll som mera statiskt innehåll så att ni får ett varierande och intressant flöde. Det finns olika praktiska verktyg att använda för att schemalägga era inlägg på ett ställe. Ett av de mest använda verktygen är www.hootsuite.com

4. När och hur ofta ska ni göra era inlägg?

Vilken är rätt tid på dagen att göra era inlägg? Svaret är när er målgrupp är online. I Facebook verktyget kan ni under rubriken statistik och inlägg exakt se när era gillare är inloggade. Hur ofta ni ska göra era inlägg? Svaret är ofta och frekvent 2-5 ggr/veckan. Återanvänd gärna ert material, lyft fram olika delar av materialet. Ni kan vara säker på att inte alla era följare har sett era tidigare inlägg.

Mät hur framgångsrika ni är på Facebook

För att veta om ni lyckas i er närvaro på Facebook behöver ni sätta upp konkreta mätbara mål och ha en strategi för hur ni kan fokusera era åtgärder på de målen. Kolla vilka inlägg som är populärast. Kan ni se ett mönster

Olika mätbara mål kan vara:

  • Antalet gillamarkeringar/totala antalet följare av sidan.( Använd Facebook Business)
  • Antalet kommentarer/totala antalet följare av sidan.
  • Antalet delningar/totala antalet följare av sidan.
  • Trafik till er hemsida. (Använd Google Analytics)
  • Leads – anmälningar via ett formulär m.m.

Varför ska ert företag finnas på Facebook?

Varför ska ni annonsera på Facebook? I dag når era inlägg på en sida bara ett begränsat antal av era följare. Antalet som ser era inlägg styrs av Facebooks algoritm utifrån relevans. Facebook premierar betalt material före organiskt.

74 % av alla svenskar finns på Facebook. 32 % dagligen.Med Facebooks avancerade annonsverktyg kan ni rikta er annonsering för att nå er exakt definierade målgrupp. Desto mer exakt ni kan formulera er målgrupp desto mer kan ni få ut av er annonsinvestering. Annonsering på Facebook är kostnadseffektivt och billigt jmf. med annan annonsering. Ni kan nå ut till väldigt många människor och samtidigt rikta in er på en väldigt relevant målgrupp. Det är mätbart och går att styra mot olika lönsamhetsmål. Ni bestämmer själv budget och betalar enligt CPC (Cost Per Click) eller CPM (Cost Per Mille). Kostnaden baseras på ett auktionssystem på samma vis som när ni annonserar på Google Ads. Läs mer om Google Ads

Hur annonserar man på Facebook?

Börja med att fundera på. Vad är ert syfte med er annonskampanj och vilka är era mål? Målet ni väljer ska stämma överens med era övergripande affärsmål som t.ex. att skapa medvetenhet om ert varumärke, öka trafiken till er hemsida och köpa era produkter. Fundera också på hur era kunders köpresa ser ut? När och var kan ni nå dem? Facebook delar in målgrupperna i tre kategorier. 1. Alla på Facebook. 2. Personer som är kopplade till er sida. 3. En anpassad målgrupp som är personer som redan känner till ert företag.Det kan vara en e-post lista, prenumeranter av ert nyhetsbrev, personer som besökt er webbplats.

För att kunna få ut maximal effekt av er annonsering kan ni installera Facebook Business Manager.

Behöver ni hjälp att komma igång med er annonsering på Facebook, göra installation, skapa en anpassad målgrupp med Facebook pixeln, rapportera konverteringar på er hemsida m.m. hjälper vi er gärna.

Retargeting på Facebook

Vad är retargeting? Med hjälp av en retargeting kampanj kan ni nå besökare som har varit inne på er hemsida utan att konvertera dvs. inte gjort det ni önskar att de ska göra på er sida som att köpa era produkter, fylla i ett kontaktformulär, ladda ner ett dokument etc. Ni skapar en retargetinglista med era webbesökare med hjälp av en Facebook pixel. När sedan era besökare lämnar er sida så följer en annons med som ni har skapat med specifikt budskap och visas i deras Facebook flöde.

Remarketing

Företagssida och innehållsstrategi

Vilket innehåll ska ert företag ha för att nå er målgrupp? 

Har du en Facebook sida eller vill du få hjälp med att utveckla den? Vilket relevant innehåll ska du publicera och som hjälper och skapar värde för din målgrupp? Vilket innehåll du ska välja är beroende på var i köpresan din målgrupp är början, mitten eller slutet? Få dina följare att bli engagerade i din verksamhet och uppmuntra till interaktion. Vi hjälper ert företag att ta fram en innehållsstrategi och publiceringsplan för ert företags närvaro på Facebook.

Facebook

Vill ni också lyckas på Facebook?

Vi hjälper er att utveckla er närvaro på Facebook med engagerande artiklar för er exakta målgrupp

Vi hjälper Numera Mässor i Malmö

Google Ads

Jag heter Anders Lundstedt och har en lång erfarenhet av såväl traditionella som digitala medier som marknadschef i företag som Malaco och Aller Media. I dag driver jag egna byrån Action Marketing och brinner för att hjälpa ert företag att utveckla er digitala marknadsföring i form av rådgivning, kurser och föreläsningar. Vänligen kontakta mig på 0709248573 eller mejla info@actionmarketing.se så berättar jag gärna mer.

Anders Lundstedt

Driver byrån Action Marketing sedan 2002

 Jag godkänner hantering av personuppgifter GDPR