Ring 0709248573 för bokning

Kom i gång och annonsera på Google AdWords steg för steg

Varje gång det görs en sökning på Google har ni en möjlighet att påverka och sälja. Med Google AdWords kommer ni snabbt högre upp på Googles sökmotorsidor och på ett effektivt sätt syns ni tillsammans med era organiska länkar. Så här gör du för att annonsera på Google AdWords steg för steg.

annonsera med Google AdWords steg för steg

När Ni annonserar med Google AdWords kan Ni:

  • Hitta fler kunder. Ni kan välja om ni vill ha fler besökare till er webbplats, öka er
    försäljning, få fler samtal eller återbesök till er sajt.
  • Ni kan annonsera lokalt eller globalt. Ni väljer land, regioner eller städer som ni vill anpassa er annons till.
  • Ni kan nå rätt personer och vid rätt tillfälle.
  • Ni kan när som helst följa online hur många som ser era annonser och hur många som har klickat på er annons.
  • Ni når era kunder varsomhelst på mobiler, surfplattor eller datorer.

Annonsera med Google AdWords steg för steg

 Mål mer er annonsering på Google kan vara att:

  • Öka er varumärkeskännedom.
  • Få ökad trafik.
  • Konverteringar.
  • Ökad lönsamhet.

Målen påverkas av ert val av nätverk, bud, annonsformat, budgivning, strategi och val av metod. I denna artikel kan ni lära er grunderna i hur ni skapar en AdWords kampanj steg för steg. Naturligtvis finns det betydligt flera funktioner och möjligheter med AdWords men kanske kan denna artikel hjälpa er med att komma igång med er annonsering.

annonsera med Google AdWords steg för steg

Nu finns utökade Google AdWords textannonser.

Google presenterar nu en stor nyhet i form av nya större textannonser som finns tillgängliga i både Googles söknätverk och Googles Display nätverk. Med de nya textannonserna får ni hela 50 % större yta att nå ut med ert budskap och generera fler kvalificerade klick till er hemsida. De nya större annonserna är i första hand tänkta för våra mobila enheter. Vi får bättre fram vårt budskap som annonsör och användarna får mer information innan de klickar på annonsen.

adwords

Förändringen mot de gamla AdWords textannonserna är att ni får:
  • Två rubriks fält med upp till 30 tecken. Ett tips är att ni har med ert sökord i rubrik 1 och en ”Call to Action” uppmaning i rubrik 2 som ”kampanjpris” ”10 % rabatt” ”Gratis frakt” etc.
  • Ett utökat beskrivnings fällt med upp till 80 tecken.
  • En visningsadress som väljer domänen från den slutliga webbadressen. På så vis kan den som läser annonsen få bättre information om vilken sida man hamnar på er hemsida.

Kom i gång och annonsera på Google AdWords steg för steg

AdWords

Skapa ett konto i Google.

För att ni ska kunna börja använda Google AdWords behöver ni bara ett konto hos Google. Gå in på adwords.google.com. Ni skapar ett konto genom att ange er e-postadress och följer guiden steg för steg.

Google AdWords struktur.

För att förstå hur AdWords fungerar behöver ni känna till strukturen. AdWords är uppbyggt på tre nivåer konto, kampanjer och annonsgrupper.

 AdWords

Struktur för AdWords. Konto-kampanj-annonsgrupp-sökord

  • Kontot är er e-postadress, lösenord och era faktureringsuppgifter.
  • Annonskampanjer har sin egen budget och här göra ni samtliga inställningar för var era annonser ska visas. Kampanjinställningarna gäller samtliga annonsgrupper.
  • I annonsgruppen samlar ni annonser och sökord med liknade teman. Ett bra tips är att ni utgår från era rubriker och struktur på er hemsida för att organisera och få ”tajta” annonsgrupper. Använd helst inte mer än 25 sökord i annonsgruppen. För att ni ska få mer effekt av dina annonser ska ni arbeta för att få en så bra struktur som möjligt i era annonsgrupper.

Steg 1. Hur skapar jag min annonskampanj?

AdWords

Innan ni börjar att skapa era annonser bör ni fundera på vad era annonser ska ha för budskap, och fundera på vilka sökord som ni tror att era besökare väljer för att era annonser ska visas och vilken marknadsföringsbudget ni har till ert förfogande.

  • För att skapa er adWords annons i verktyget klickar ni på + kampanj. Ni får nu ett antal alternativ på nätverk att välja mellan och som anger var era annonser kommer att visas. Är det första gången som ni annonserar rekommenderar Google er att välja söknätverket med display-tillval. Om ni väljer detta alternativ kommer annonserna att visas i både Googles söknätverk och i relevanta placeringar i Display-nätverket som är olika placeringar som webbplatser, videor, appar, Gmail, YouTube, Blogger, Google Ekonomi och Google Maps.

Annonsera på Google AdWords steg för steg

  • Ni kan välja om ni vill att era annonser ska visas i.
  • Endast söknätverket som är Google sök, Shopping, Google Maps och sökwebbplatser som Google samarbetar med. Väljer ni detta alternativ kan ni  även sätta upp specifika marknadsföringsmål för kampanjen som att skapa medvetenhet, påverka beslutsprocessen och få kunderna att handla.
  • Endast Displaynätverket då kan annonserna visas på webbplatser som visar relevanta annonser som videor, appar, Gmail, YouTube, Blogger, Google Ekonomi och Google Maps.
  • Söknätverket med Display-tillval är en kombination av ovan två nätverk och som rekommenderas av Google för nya annonsörer.
  • Shopping kampanjer kan ni använda när ni vill marknadsföra ert onlinesortiment och lokala sortiment. Shopping annonser skapas inte med sökord utan istället skickar ni in ett produktflöde till Merchant Center. Shopping annonser är mer än textannonser och innehåller även en bild på din produkt. Genom att välja shopping annonser i er kampanj kan ni nå få fler kunder och trafik då era kunder får mer relevant information om era produkter.
AdWords

Shopping annonser i söknätverket

Är ni ny annonsör och har valt söknätverket med Display-tillval ska ni fylla i kampanjens namn och kampanjtyperna standard eller alla funktioner.

Om ni väljer alla funktioner kan ni göra annonstillägg som plats, platslänkar, ring, recensioner och länktexter. Ni kan också ställa in avancerade inställningar som när i veckan och på dygnet som ni vill att annonserna ska visas.

AdWords

  • Nästa steg som också är det svåraste är att ni ska ange ett bud för att era annonser ska visas i auktionen. I standardbudget väljer ni det belopp i er annonsgrupp som är det högsta som ni är villig att betala när någon klickar på era annonser. I budgeten anger ni ett genomsnittligt belopp ni vill betala för kampanjen per dag. Budgeten kan ni justera upp eller ned när ni så önskar.
  • Ni kan manuellt ställa in era CPC bud för annonsgrupperna och sökorden eller så kan ni välja AdWords automatiska budstrategier som:
  • Plats för målsöksidan.
  • Mål – CPA. Maximera konverteringarna på din webbplats.
  • Mål – ROAS.
  • Inriktning på vinnande andel. Få större exponering än andra domäner i sökresultaten.
  • Maximera klick – Bra att välja för att optimera antalet klick för er dagliga budget.
  • Förbättrad CPC.

Steg 2. Hur skapar jag min annonsgrupp?

 AdWords

Nu är ni klar med steg 1 och era  kampanjinställningar. I nästa steg  ska ni ta fram era annonsgrupper, skapa en annons och identifiera era sökord. Varje kampanj kan ha en eller flera annonsgrupper och annonsgruppen ska innehålla liknade sökord och annonser. Försök att organisera era kampanjer och annonsgrupper i teman och ha som mål att få så ”tajta” annonsgrupper som möjligt.

Tänk på att er annons ska vara tydlig saklig och relevant. Om vi tänker oss att ni har en skoaffär som säljer damskor och ska annonsera i AdWords då kan ni skapa annonsgrupper som
Kängor  –  Stövlar  –  Lågskor
och en annonstext som Köp lågskor dam – 10 % i annonsgruppen lågskor.

 AdWords

För att annonsen ska synas ska ni få sökordet att ”trigga” sökfrågan. Ju bredare och mera allmänna era sökord är desto större är trafiken och desto större är konkurrensen. Välj därför ”tajta” och mer specifika sökord även om trafikmängden blir mindre. För annonsen ovan väljer vi t ex sökord/söktermer i annonsgruppen lågskor som matchar sökfrågan som t ex:

  • lågskor dam
  • billiga lågskor dam
  • rea lågskor dam
  • vita lågskor dam osv.

När ni sedan har skapat era första annonser i Google AdWords kan ni analysera och optimera era insatser kontinuerligt. Ni kommer också att önska er att få högre kvalitet på era annonser. De viktigaste faktorerna som påverkar era kvalitetsresultat är:

  • Ert bud i X kr.
  • Förväntad klickfrekvens. CTR.
  • Annonsens relevans.
  • Användarens upplevelse av er målsida på er sajt.
  • Google mäter ert kvalitetsresultat med Adrank och med en skala mellan 1-10 där 10 är det högsta och det som ni ska sträva efter.
  • Ett högt kvalitetsresultat innebär att Google kommer att premiera era annonser före en konkurrent med lägre kvalitetsresultat och då kommer ni inte att behöva betala lika mycket för att få en bra placering bland annonserna.
  • Om ni vill ha hjälp och tips med annonserna och att välja sökord kan ni ha hjälp av Sökordsplaneraren och Visningsplaneraren som ni hittar under rubriken verktyg.

Sökordsplaneraren hjälper er att skapa en ny kampanj eller utveckla er befintliga och identifiera nya söktermer som har stor potential, leta efter söktermer som inte är relevanta för er och lägga till dem som ”negativa” sökord och därmed utesluta dem vid sökningar som inte är relevanta för era produkter eller tjänster. Ni kan också få förslag om matchningstyper och annonstexter.

Matcha era sökord

  • Med matchning menas att ni kan ange hur exakt hur sökningarna ska matcha ert sökord.
  • Här kan ni välja bred matchning som är en standardmatchningstyp som alla sökord får då kan er annons visas vid felstavningar och synonymer.
  • Exakt matchning är när någon söker med det exakta sökordet utan några andra ord före eller efter som gäller vid frasmatchning då den exakta frasen måste stämma med sökordet.

AdWords

Visningsplaneraren använder ni när ni skapar visningsannonser i ”Display nätverket” och ger förslag på alla möjligheter ni kan rikta in er på som ämnen, intressen, demografi, remarketing m.m.

Under fliken Dimensioner kan ni granska data i hela ditt konto eller för en enskild kampanj eller annonsgrupp och filtrera data som tid, geografi,målsida.

Till slut några tips:

  • Välj relevanta sökord som triggar era annonser.
  • Var tydlig, saklig och relevant när ni skapar era annonser. Använd två annonser med olika texter för att se vilken som går bäst.
  • Försök att sätta en rimlig budget. Testa kontinuerligt för att optimera era insatser.
  • Tänk på att era kunder ska komma till en landningssida på er sajt som är relevant med ett unikt erbjudande.
  • Mät och följ upp era kampanjer kontinuerligt för att få ut bästa möjliga marknadsinvestering.

Praktisk Google AdWords app att ladda ned som hjälper er att följa upp och analysera er Google AdWords annonsering:

AdWords

 

Behöver ni hjälp med att komma i gång med er Google AdWords annonsering?

Om ni vill få hjälp med att optimera er Google AdWords annonsering är ni välkommen att kontakta Anders på 0709 24 85 73. Jag är Google AdWords certifierad och kan hjälpa dig med professionell rådgivning för att du ska kunna hitta fler kunder på nätet. Läs även mer på annonsera på Google AdWords där vi kan erbjuda dig skräddarsydda månadspaket.


Kommentera

%d bloggare gillar detta: