Vad är ert företags önskeläge?

En marknadsplan hjälper er att utveckla nya och befintliga marknader. När jag föreläser och träffar mindre företag som jag hjälper förvånas jag ofta av hur få företag har en dokumenterad marknadsplan.Här har en eller några få personer diskuterat planer och strategier. Men oftast är inte planerna dokumenterade och förankrade i hela organisationen för att man ska kunna vara ett kundorienterad företag. En marknadsplan behöver inte vara så omfattande det viktigaste är själva processen då man måste "tänka" till och utforska alla de alternativ som finns för företaget.

Hur ser ert nuläge ut? Vad är ert önskeläge? Hur ska ni göra för att nå dit?

Med en marknadsplan får ni en bra överblick över företagets marknadsmöjligheter och aktiviteter. Ni får en optimal balans mellan de olika konkurrensmedlen som ingår i företagets marknadsmix för att till lägsta möjliga kostnad nå företagets olika marknadsmål. Ställ er frågan. Hur ser ert nuläge ut? Vad är ert önskeläge? Hur ska ni göra för att nå dit?

En marknadsplan består av följande steg

  • Nulägesanalys.
  • SWOT analys.
  • Affärsidé och vision.
  • Positionering.
  • Strategisk inriktning.
  • Mål. Handlingsplan.
  • Aktivitetsplan.
  • Marknadsplan budget.
  • Uppföljning.

Nulägesanalys

Beskriv er affärsidé:

  • Vilka är era kunder?
  • Vad har era kunder för behov?
  • Vad har ni för produkt eller tjänst som ni skall erbjuda?
  • Hur skall den uppfylla kundens behov?
  • Hur skall ert företag klara sig mot konkurrenter i samma bransch.

Utvärdera ert företags styrkor, svagheter, möjligheter och hot

I detta skede skall ni analysera ert företags marknader och omgivning för att utnyttja företaget styrkor och eliminera eller minimera företagets svagheter genom att navigera rätt i en marknadsmiljö som hela tiden förändras.
Gör en SWOT analys över ert företags svagheter, styrkor, möjligheter och hot.

Gör en produkt-tjänst och marknadsmatris för att definiera och segmentera företagets marknad

  • De delmarknader/kundkategorier företaget vänder sig till.
  • Och med vilka produkter/lösningar.
  • Och ger en bra överblick av företagets möjligheter på marknaden.
  • Gå igenom vilka segment ni är verksam inom i dag eller vilka ni önskar att bearbeta i framtiden.
  • Prioritera!
  • Välj ut de segment som ni kan bli lönsam inom.

Positionering

Hur vill ni att era potentiella kunder ska uppfatta ert varumärke?

marknadsplan steg för steg

  • Vad gör ert företag unikt jämfört med era konkurrenter?
  • Hur vill ni uppfattas av era potentiella kunder?
  • Hur hamnar ni i " top of mind" hos era kunder?

Hur ser ert egna erbjudande ut i jmf. till konkurrenterna?

marknadsplan steg för steg

Modell för att jmf. ert egna erbjudande med konkurrenterna.
Ta fram era säljargument som ni kan använda i marknadsföringen.
Ta fram argument ni bör undvika p g a konkurrenterna är starkare.
Modellen kan också användas för er fortsatta produktutveckling.

Boka 5 timmar rådgivning och få första timmen utan kostnad plus våra strategimallar

När du bokar vårt rådgivningspaket på 5 timmar för att göra en marknadsplan får du utan kostnad våra strategimallar ”Marknadsplan steg för steg” och ”Digitala kanaler och sociala medier” som hjälper dig att få struktur och kontinuitet i din marknadsplanering. Ring Anders Lundstedt på 0709 248573 eller fyll i kontaktformuläret så kontaktar vid dig snarast möjligt.

Fält markerade med * är obligatoriska

ANMÄL DIG TILL EN AV VÅRA KURSER PÅ TEK I HALMSTAD 

Vi anordnar även kurser och workshops i ”Marknadsplanering steg för steg”. Kursen är på 8 timmar 2 x 4 timmar. Du anmäler dig till kursen hos TEK i Halmstad genom att klicka på länken nedan. Välkommen!

KURS MARKNADSPLANERING STEG FÖR STEG

http://www.tek.se/utbildningar/marknad-kommunikation/3466-hur-far-jag-lonsamma-kundrelationer-/

Strategier

De strategiska målen skall vara långsiktiga och gälla för flera år

Strategierna skall förtydliga hur affärsidén ska förverkligas och visionen nås.
Det handlar om ert företags långsiktiga agerande på marknaden.
Visionen skall vara både lockande och pådrivande och visa vägen, utmana och styra mot framtiden.
Definiera er vision för ert företag.

Vilka kärnvärden ska prägla ert företag och varumärke?

När kunden kommer i kontakt med ert företag vad vill ni då att hon skall veta, tycka, känna och göra?

  • Veta?
  • Tycka?
  • Känna?
  • Göra?
  • Vad är er kundstrategi?
  • Vad är er prisstrategi?
  • Vad är er produkt/tjänstestrategi?
  • Vad är er sortimentsstrategi?
  • Vad är er distributionsstrategi?

Handlingsplan

Syftet med handlingsplanen är att se till att ert företags marknadsmål nås till lägsta möjliga kostnad.Här dokumenterar ni de aktiviteter som under planeringstiden ska leda till att ni förverkligar affärsidén och når uppsatta mål. Företagets konkurrensmedelmix är slutsatserna från nulägesanalysen.

marknadsplan steg för steg

  • Definiera er produkt/tjänst utifrån kärnprodukt, faktisk produkt och utvidgad produkt?
  • Vilken prissättning skall ni välja? Utgå gärna från ert värdeerbjudande.
  • Plats och distribution.
  • Vad är er servicenivå och servicegrad, logistik?
  • Promotion?
  • Hur kan ni kommunicera med marknaden för att få ut era budskap?
  • Bestäm er mediamix. Läs mer om digital strategi här

marknadsplan steg för steg

Aktivitetsplan

Syftet med aktivitetsplanen är att kombinera de olika konkurrensmedlen till marknadsaktiviteter för att nå företagets mål. Få tajming i de olika aktiviteterna och möjliggöra uppföljning och därmed skapa en kunskapsbank.

Budget och uppföljning

Syftet med marknadsplansbudgeten är att se till att ert företags intäkter nås till minsta möjliga kostnad utifrån företagets konkurrensmedelsmix och att marknadsföringen utnyttjas på ett kostnadseffektivt sätt. Marknadsplansbudgeten ger också möjlighet till effektiv uppföljning.

Genom effektiv uppföljning och analys får ni kunskaper och erfarenheter av era valda strategier och ser om ni når uppsatta mål för verksamheten. Denna information ska ni använda er av när ni arbetar kontinuerligt med er marknadsplans process. 

Vill ni få hjälp med er marknadsplan?

Kontakta Anders för mer info om hur du kan affärsutveckla ditt företag

Fält markerade med* är obligatoriska

Vi hjälper er att komma i gång med er marknadsplan för att ni ska få en bra överblick över företagets marknadsmöjligheter och aktiviteter.

  • Ni får ett levande dokument för att utveckla befintliga, få nya marknader och kunder.
  • Ni får en optimal balans mellan de olika konkurrensmedlen som ingår i företagets marknadsmix för att till lägsta kostnad nå företagets marknadsmål.

Vi träffas för ett kostnadsfritt möte då vi gör en nulägesanalys av er verksamhet.

Vi definierar de områden som ni önskar att få hjälp med för att ni ska kunna komma i gång med ert marknadsplans arbete.
Ni får löpande support under abonnemangsperioden.

Föreläsning annonsera på sociala medier

Anders Lundstedt är civilekonom och har en lång erfarenhet av såväl traditionella som digitala medier som marknadschef i ledande företag som Malaco och Aller Media. I dag driver Anders den egna digitala byrån Action Marketing och hjälper företag och organisationer med rådgivning, kurser och föreläsningar. Välkommen att kontakta mig med kontaktformuläret eller ring 0709248573 så berättar jag mer om hur du kan affärsutveckla ditt företag för att få fler kunder.

SÅ HÄR TYCKER NÅGRA AV VÅRA KUNDER:

Vi på Dekorcenter Svenska ab i Laholm har genom Connect Väst haft stor glädje av att anlita Anders Lundstedt för att utifrån vår affärsplan prioritera våra mål och sätta upp en handlingsplan för att genomföra de olika aktiviteterna. Jag kan rekommendera Konsultbyrån för Action Marketing och Anders Lundstedt när ni är i behov av att utveckla er verksamhet för att få fler lönsamma kunder.

Patrik Andreásson
Försäljning/Produktion/Administration

Skärmavbild 2016-07-29 kl. 12.11.02

Action Marketing
Action Marketing Bohusgatan 4 302 38 Halmstad 0709248573 info@actionmarketing.se www.actionmarketing.se
Följ oss i sociala medier
Facebooktwitterlinkedinyoutubeinstagram
Om Action Marketing

rådgivning digital marknadsföring

Action Marketing är en digital byrå som bildades 2002 och som erbjuder mindre till medelstora företag, organisationer i södra Sverige rådgivning och kurser inom digitala kanaler och sociala medier. Anders som driver byrån är en mycket uppskattad kurs och rådgivare och har ett stort engagemang för att få sina kunder att lyckas och att se möjligheterna med digital marknadsföring.

Action Marketings mål är att utveckla er digitala marknadsföring på ett kostnadseffektivt sätt för att Ni ska synas bättre, bygga ert varumärke, skapa dialog och få fler lönsamma kunder på nätet.

Anders är utbildad civilekonom med inriktning på marknadsföring och har 20 års erfarenhet av såväl traditionella som digitala medier som tidigare marknadschef på marknadsledande företag som Malaco och Aller Media. Anders är även Google AdWords certifierad och coach för att kunna hjälpa er professionellt.

 

Kontakta oss
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Kostnadsfria föreläsningar i digital marknadsföring

23/8 Så gör du för att nå dina affärsmål med din hemsida (Malmö)

Anders Lundstedt ger dig praktiska tips på hur du kan utveckla din hemsida och hur du får mer och framförallt ”rätt” trafik till din hemsida. Läs mer

 

Prenumerera på bloggen via epost

Ange din e-postadress för att prenumerera på den här bloggen och få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Skräddarsy din digitala kurs på ditt företag

Anpassa kursinnehållet efter dina behov och önskemål

%d bloggare gillar detta: