Ring 0709248573 för bokning

Med en retargeting kampanj på Facebook kan du få dina besökare att återvända till din webbplats

I dag är köpresan längre än tidigare.Vi använder internet för att göra research och jämföra olika alternativ och besöker en sida flera gånger innan vi konverterar. Du kan inte bara fokusera din marknadsföring i slutet av kundresan.

Bara 2 % av dina webbesökare konverterar

Så fungerar en retargeting kampanj
Besökaren surfar runt på din hemsida. En cookie fastnar på besökarens dator som sedan följer hennes surfande. Besökaren lämnar sedan din sida utan att göra färdigt ett köp eller en annan konvertering som att fylla i ett kontaktformulär, prenumerera på ditt nyhetsbrev etc. När sedan din besökare går in på en annan hemsida kan du p g a cookien skapa en annons med ett riktat budskap och erbjudande som gör att besökaren återvänder till din hemsida och gör en konvertering. Läs mer om hur du annonserar i sociala medier.

Skapa retargetinglistor som är skräddarsydda för dina annonseringsmål.

Du kan visa annonser för de som har besökt din webbplats utan t ex att köpa något. Du skapar remarketinglistor som är skräddarsydda för dina annonseringsmål som t ex avhoppare som har lagt artiklar i din kundvagn utan att slutföra köpet. Du placerar din remarketing tagg på din webbplats. Du kan skapa annonser med Google AdWords eller Facebook annons verktyg. Facebook kallar det Retargeting. Annonserna visas då i deras Facebook flöde eller som en annons på Google när dina besökare surfar på webbplatser och använder Display-nätverket eller som en sökannons vid sökningar. Facebook har ett mera raffinerat målgruppsverktyg än Google AdWords men dina potentiella kunder är kanske lite mindre köpsugna.

Läs mer om hur du tar fram en strategi för sociala medier

Så här skapar du en retargeting kampanj på Facebook steg för steg

Gå in på Facebook Ads Manager och pixlar   https://business.facebook.com/

Retargeting annonsering på Facebook

Kopiera pixeln.

Remarketing

Installera pixeln på din webbplats. Detta kan du göra manuellt eller få hjälp genom att använda en integration med t ex WordPress

Om du väljer att göra det manuellt installerar du pixelkoden mellan <head>taggarna.

Testa om koden har installerats.

Sätt upp olika målgrupper baserat på vilka sidor på din webbplats de har besökt.
Gå till Resurser > målgrupper

Retargeting annonsering på Facebook

Välj sedan Skapa målgrupp > anpassad målgrupp > webbplatstrafik

Retargeting annonsering på Facebook

 

Välj kampanjmål Trafik och skapa en annons för din anpassade målgrupp

Retargeting annonsering på Facebook

Du kan läsa mer om Facebook Retargeting och
Google AdWords Remarketing på länkarna här

Remarketing

Du kan läsa mer här om Facebook Retargeting

Retargeting

och om Google AdWords Remarketing  

Vill du veta mer om hur du kan använda retargeting annonsering på Facebook i dina kampanjer?

Kontakta mig på 0709 24 85 73


Kommentera

%d bloggare gillar detta: