Har du en digital strategi för ditt företag?

Målet är att skapa värde för dina kunder. Fundera på vad dina kunder tycker är viktigt. Och hur ditt företag kan använda den digitala tekniken för att göra det enklare att hjälpa era kunder i deras vardag. Utmaningen för oss i dag är att förstå möjligheterna med den digitala marknadsföringen. I dag kan vi kommunicera både tätare och närmare kunden under hela hennes köpresa. Vi kan söka information och handla dygnet runt och som digital marknadsförare kan vi använda flera kostnadseffektiva digitala annonsplattformar för att nå våra exakta målgrupper och även få de som inte konverterar på vår webb att återvända sk. remarketing.

En digital strategi innebär att du behöver:

1. Öka din synlighet på Google

Du kan exponera din hemsida i samma ögonblick som en potentiell kund letar efter svar som du kan hjälpa med. I dag görs det 55 miljoner sökningar på Google varje dag i Sverige. När någon söker på Google är kunden redan intresserad och letar efter ett företag att kontakta. Om ditt företag inte är sökbart just då kanske besökaren kontaktar din konkurrent istället. Läs mer om Google AdWords

Så tar du fram en digital strategi

2. Få dina kunder att göra avtryck på din hemsida.

Följ din potentiella kunds köpresa och underlätta för besökaren att kunna göra avtryck på din hemsida med kontaktformulär, beställa nyhetsbrev, ladda ner dokument etc.

3. Använd remarketing. Alla besökare gör inte avtryck.

96 % lämnar en webbplats utan att konvertera. Använd remarketing på Google och retargeting på Facebook så att du kan visa annonser för de som har besökt din webbplats utan att t ex köpa något eller göra avtryck. Läs mer om remarketing

Så tar du fram en digital strategi

4. Använd Social selling.

Använd sociala medier i ditt säljarbete då kan du påverka dina potentiella kunder med anpassat engagerande innehåll under hela köpresan. Bygg ditt personliga varumärke som expert med dina inlägg som hjälper dina kunder att lösa deras problem. Läs mer om social selling

5. Ha en snabb, säker och mobilanpassad hemsida.

80 % använder mobilen och surfplattan för att surfa. Det ställer allt större krav på att din hemsida är mobilanpassad. Att din webb går snabbt att ladda ner max ett par sekunder och att design och innehåll passar för mobilskärmen. Bilder, budskap och innehåll behöver anpassas efter besökarens beteende, tid på dagen och geografisk plats. Läs mer om mobilanpassad hemsida

Så tar du fram en digital strategi

En digital strategi ska ge dig svar på hur du ska nå och stötta era affärsmål

För att kunna använda den nya tekniken och få ut era budskap behöver ni en digital strategi och förstå hur de olika medierna fungerar. Ni ska utgå från ert varumärke. Ställ er först frågan vad är syftet med er digitala närvaro? Tanken med er digitala strategi på nätet ska vara att ni ska arbeta fram en plan som hjälper er att nå era målgrupper och uppsatta affärsmål. Er plan ska kunna ge svar på:

Varför? Vad är syftet?

Var? Vilka kanaler lämpar sig bäst för att nå era kunder? Definiera din målgrupp. Desto mer exakt du kan definiera målgruppen desto mer kan du få ut av dina digitala insatser. Hur når du din målgrupp?

Vad? Vilken typ av innehåll uppskattar dina användare?

När? Vilken är den bästa tiden att nå din målgrupp?

Så tar du fram en digital strategi

Källa: Modell digital strategi Action marketing

Varför? Vad är ert syfte med er närvaro?

  • Fundera på vad är ert syfte med er digitala närvaro? Är det att hitta nya kunder, bygga ditt varumärke, marknadsföra företaget generellt eller en viss produkt/tjänst/kampanj, att öka trafiken till er webbplats eller kunna ge era kunder bättre service?
  • Utgå från ert företag. Vad gör ert förtag unikt jmf. med era konkurrenter? Hur vill ni positionera er? Hur vill ni att det ska märkas i sociala medier?
  • Sätt upp konkreta mätbara affärsmål för din närvaro i sociala medier. Hur fokuserar du dina åtgärder på de målen?
  • Mätbara mål kan vara t ex. Antal gillamarkeringar/totala antalet följare, antal kommentarer/totala antalet följare, antalet delningar/totala antalet följare, trafik till hemsidan, beställningar av ditt nyhetsbrev etc. Tack vare dina mätbara mål kan du bedöma hur du lyckas i sociala medier.

Var? Vilka kanaler lämpar sig bäst för att nå era kunder?

 När ni har ett innehåll och en publiceringsplan för ert redaktionella material behöver ni en strategi för vilka kanaler ni ska använda för att kommunicera ert värdeerbjudande och hur ni ska kunna nå ut med ert budskap till era målgrupper på nätet? Läs mer om sociala medier.

Att annonsera i sociala annonsplattformar har i dag stora fördelar då ni kan nå era definierade målgrupper väldigt exakt. Läs mer om att Annonsera i sociala medier.
De digitala medierna jmf. med de traditionella medierna ger även väldigt bra underlag för analys och uppföljning av era marknadsföringsinvesteringar.

Vad? Och vilken typ av innehåll uppskattar era användare?

Så tar du fram en digital strategi

Planen ska även innehålla en innehållsstrategi som förklarar vilket redaktionellt innehåll ni ska publicera

Innehåll som är relevant för era besökare och som hjälper dem i deras vardag. Er plan ska även definiera i vilka kanaler ni ska nå era potentiella kunder med ert innehåll. Ni ska leverera relevant redaktionellt material som stärker ert eget varumärke som expert inom området och som uppmuntrar era besökare att dela informationen vidare till deras bekanta.
Ni bygger därmed förtroende och lojalitet för era produkter och tjänster och finns i kundens ”top of mind” när de vill göra affärer med ert företag. Läs mer om Content Marketing.

När ska man publicera inlägg?

De flesta företag som använder sociala medier frågar sig. Vilken är den bästa tiden att posta olika innehåll? Man kan säga att det finns inget direkt vetenskapligt svar på detta mer än när din målgrupp är online. Analysera utifrån de olika sidornas statistik verktyg vad som fungerar bäst för din sida och testa dig fram.

Så tar du fram en digital strategi

Webben är navet i den digitala marknadsföringen

 Er  hemsida ska generera trafik från era sociala medier, nyhetsbrev, SEO och sponsrade annonser

Så tar du fram en digital strategi

Visste ni att 8 av 10 affärsrelationer börjar på Google? Det innebär att för ni ska vara tidigt i er potentiella kunds köpprocess måste ni ha en hemsida som är informativ, engagerande, säljande, användarvänlig och utvecklar kundrelationer. I dag surfar 8 av 10 med mobilen eller surfplattan vilket ställer krav på att er hemsida är anpassad för mobilen såväl design som innehåll. Hemsidan får heller inte ta mer än ett par sekunder att ladda ner.

Testa om er hemsida är mobilanpassad.

Har du en digital strategi?

https://search.google.com/search-console/mobile-friendly

Kom högre upp på Googles sökmotorsidor

 Sökoptimera er hemsida

Så tar du fram en digital strategi

För att er sajt sedan ska synas högt upp på Googles sökmotorsidor så att era potentiella kunder hittar ert företag behöver ni  även jobba med att sökoptimera er sajt med sökord och söktermer, struktur, interna och externa länkar m.m. Läs mer om sökoptimering

Köpa länkar på Google och på sociala medier

Ni kan även köpa annonser på Google AdWords för att komma högre upp på sökmotorsidorna. Syftet med er hemsida är att den ska utveckla era anonyma besökare till identifierade ”leads” genom att på olika sätt hjälpa era besökare att göra avtryck på er sajt beroende på var i köpresan de befinner sig. Läs mer om Google AdWords

 

Vill du få hjälp med er digitala strategi kontakta oss idag.

Vi erbjuder er 20 års erfarenhet och kunskap av traditionell och digital marknadsföring.

Ni får hjälp av Anders Lundstedt som är professionell rådgivare i egna firman Konsultbyrån för Action Marketing. Anders är även utbildad mentor och Google AdWords certifierad och har en lång erfarenhet och kompetens inom såväl traditionella som digitala medier. Anders har varit tidigare marknadschef i ledande företag som Malaco, Aller Media och brinner för att hjälpa er att utveckla er digitala marknadsföring.

KuRS DIGITAL MARKNADSFÖRING
Action Marketing hjälper Trygghetsrådets "Starta eget företag" i Halland och Göteborg med kurser och individuell rådgivning inom digitala kanaler och sociala medier.
Action Marketing medverkar i Tillväxt Syds Företagarskola inom marknadsplanering och kommunikation för Tillväxt Syds medlemmar.
Action Marketing anlitas av Nyföretagarcentersyd för individuell rådgivning och föreläsningar i digital marknadsföring för starta eget och etablerade företag. Här ingår även Action Marketing i ett tillväxtnätverk med specialistkompetens inom marknadsföring.
Action Marketing
Action Marketing Bohusgatan 4 302 38 Halmstad 0709248573 info@actionmarketing.se www.actionmarketing.se
Följ oss i sociala medier
Facebooktwitterlinkedinyoutubeinstagram
Om Action Marketing

rådgivning digital marknadsföring

Action Marketing är en digital byrå som bildades 2002 och som erbjuder mindre till medelstora företag, organisationer i södra Sverige rådgivning och kurser inom digitala kanaler och sociala medier. Anders som driver byrån är en mycket uppskattad kurs och rådgivare och har ett stort engagemang för att få sina kunder att lyckas och att se möjligheterna med digital marknadsföring.

Action Marketings mål är att utveckla er digitala marknadsföring på ett kostnadseffektivt sätt för att Ni ska synas bättre, bygga ert varumärke, skapa dialog och få fler lönsamma kunder på nätet.

Anders är utbildad civilekonom med inriktning på marknadsföring och har 20 års erfarenhet av såväl traditionella som digitala medier som tidigare marknadschef på marknadsledande företag som Malaco och Aller Media. Anders är även Google AdWords certifierad och coach för att kunna hjälpa er professionellt.

 

Kontakta oss
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Kostnadsfria föreläsningar i digital marknadsföring

23/8 Så gör du för att nå dina affärsmål med din hemsida (Malmö)

Anders Lundstedt ger dig praktiska tips på hur du kan utveckla din hemsida och hur du får mer och framförallt ”rätt” trafik till din hemsida. Läs mer

 

Prenumerera på bloggen via epost

Ange din e-postadress för att prenumerera på den här bloggen och få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Skräddarsy din digitala kurs på ditt företag

Anpassa kursinnehållet efter dina behov och önskemål

%d bloggare gillar detta: