Hur gör du för att sökoptimera din hemsida?

I dag görs det 55 miljoner sökningar på Google varje dag. Du kan exponera din hemsida i samma ögonblick som en person letar efter svar som du kan hjälpa till med. När någon gör en sökning på Google är personen också redan intresserad och letar efter en produkt eller tjänst som du kan erbjuda personen.
Om ditt företags hemsida inte är sökbart just vid det tillfället missar du en potentiell kund och personen kontaktar kanske istället en av dina konkurrenter.

Hur gör du för att sökoptimera din hemsida

 

  • Visste du att 80 % av alla B2B köpprocesser börjar på Google och resten av besökarna frågar sitt nätverk om tips och råd att lösa sina problem. I dag är era potentiella kunder mycket välutbildade tack vare egna sökningar på nätet.
  • För att du ska bli nådd krävs att dina bilder, budskap och innehåll anpassas efter kundens köpresa. Du kan inte bara rikta din marknadsförings slutet av köpresan och att du vet i vilka kanaler och enheter dina besökare finns.
  • I dag premierar Google även att din sida är mobilanpassad, snabb och säker. Testa här om du har en mobilanpassad hemsida.

 

Hur gör du för att sökoptimera din hemsida?

 

  • Er hemsida ska utveckla anonyma webbesökare till identifierade ”leads” genom att de på olika sätt kan göra avtryck som att (beställa nyhetsbrev, ladda ner dokument, fylla i kontaktformulär etc.) på er sajt för att till slut bli köpande kunder hos er.

Hur gör du då för att sökoptimera din hemsida och bli synlig på Google?

Enkelt förklarat kan man säga att:

  • Antingen betalar du för annonser och länkar eller
  • så jobbar du långsiktigt med att sökoptimera din hemsida.

När jag söker t.ex. på ”Kurs digital marknadsföring Halmstad” blir jag sökbar på Google dels genom en köpt annons på Google AdWords och organiskt tack vare att jag har sökoptimerat min sida som handlar om”Kurs digital marknadsföring”. Det senare alternativet är gratis men tar lite tid innan sökmotorn har rankat min sida.

SEO – Search Engine Optimisation

För att sökoptimera er hemsida och synas så högt som möjligt bland resultaten vid sökningar på Google finns det olika metoder och tekniker som ni kan jobba med för att sökoptimera din hemsida. Ni kan också betala för annonser som Google AdWords eller i olika sociala medier för att snabbare komma högre upp på sökmotorsidorna.
Läs mer här om Google AdWords och hur ni kan annonsera steg för steg.

Yoast SEO WordPress plugin

Har du din hemsida i publiceringsverktyget WordPress vilket 30 % av alla hemsidor är gjorda i kan du också få väldigt bra hjälp av tillägget Yoast SEO för att enkelt sökoptimera din hemsida och varje enskild sida enligt SEO:s huvudprinciper. En bra sökoptimerad sida är uppbyggd som t.ex. Wikipedia där varje enskild sida handlar om ett väl avgränsat ämne.

Sökoptimering av din hemsida

On Page – Off Page

Inom SEO gäller det att arbeta kontinuerligt med de olika delarna Analys, On Page och Off Page, döpt efter Googles ena grundare och VD Larry Page.
En sökmotor är som en spindel som letar igenom nätet för att hitta sidor med texter, bilder och länkar med relevant information.
Analys: Sökord/termer.

  • Vilka sökord ska ni ha och hur ser era landningssidor ut? Vad är ditt mål med SEO?
  • Ta fram relevanta sökord utifrån ert sortiment, er målgrupp och konkurrenter. Fundera på vad era besökare skulle använt för sökord/fraser för att hitta er hemsida för att få hjälp?Hitta era sökord genom att testa att googla på det ni jobbar med så kommer ni att få upp olika förslag som ni kan lägga in i era texter på er hemsida.Sökorden/fraserna är ord som ofta används i sökningarna. I Google AdWords verktyget kan ni använda ”Sökordsplaneraren”. Här får du förslag på de mest relevanta sökorden för ditt företag och hur ofta användarna söker efter sökorden och hur det förändras över tiden.

Sökoptimera din hemsida

On Page – Jobba med den egna hemsidan.

  •  Regelbundet relevant innehåll för att hjälpa era besökare är viktigt för att sökmotorerna ska ranka era sidor högt.
  • Alla era sidor ska ha en unik titel och rubrik. Huvudrubriken ska förklara sidans innehåll. Använd HTML- taggar som h1, h2, h3 och ha med sökordet i rubrikerna. Sidtiteln väger tungt i SEO och ska innehålla sökordet.
  • En URL består av domännamnet och ett specifikt tillägg som t.ex. www.actionmarketing.se/sokoptimering-av-din-hemsida
  • Meta taggen har ingen betydelse för sökresultatet men har avgörande betydelse för hur säljande din annons är för att personer ska klicka.
  • Sidfoten dvs. texten du har längst ned på din sida med företagsinformation har också betydelse för hur din sida placeras sig i sökmotorerna.
  • Uppdatera regelbundet ditt innehåll för att sökmotorerna ska ranka dina sidor högt. Tips ha en blogg där du skriver om de sökord som dina besökare hittar dig på.
  • Länka mellan sidor som har relevant innehåll.
  • För att sökoptimera er hemsida kan ni döpa era bilder (Alt-text). Skriv ut nyckelorden i text på era publicerade bilder så syns du på Google bildsök och kan få trafik till din sida den vägen. Ex. Om jag söker på mobilanpassad hemsida Halmstad blir jag sökbar med bild och länk till aktuell sida på min hemsida.
Off Page – Få länkar till din sida.

  • Länkarna skiljer framgångsrik SEO från misslyckad och är den enskilt viktigaste faktorn i SEO. Det gäller att få andra webbsidor med liknande relevant innehåll som ditt att vilja länka sig till er hemsida.
  • Och till slut ju fler sidor på din hemsida varje unik besökare tittar på desto bättre Google Rank får du.

Vill du få hjälp att sökoptimera din hemsida?

Då kan jag hjälpa er att sökoptimera er hemsida organiskt och även med Google AdWords annonsering så att ni kommer högre upp på Google vid sökningar. Läs mer här. Jag gör en analys av er hemsida utifrån era sökord, On Page och Off Page och lämnar er ett kostnadsförslag och en handlingsplan.

Vi erbjuder er 20 års erfarenhet och kunskap av traditionell och digital marknadsföring.

Ni får hjälp av Anders Lundstedt som är professionell rådgivare i egna firman Konsultbyrån för Action Marketing. Anders är även utbildad mentor och Google AdWords certifierad och har en lång erfarenhet och kompetens inom såväl traditionella som digitala medier. Anders har varit tidigare marknadschef i ledande företag som Malaco, Aller Media och brinner för att hjälpa er att utveckla er digitala marknadsföring.

KuRS DIGITAL MARKNADSFÖRING

%d bloggare gillar detta: