En strategi för sociala medier ska ge er svar på

Gör ni något på sociala medier som skapar nytta för er verksamhet? Pengar, bygga varumärke, skapa förtroende, kunskap eller relationer. Ställ er även frågan gör ni något som skapar nytta för mottagaren och era intressenter? Värde ni erbjuder? Unikt innehåll.... En lyckad strategi för era sociala medier innebär att ni har jobbat fram en plan för hur ni kan använda sociala medier och vilket syfte kopplat till era affärsmål. Det viktigaste är att ni lär er hur de olika medierna fungerar för just ert företag och vilket innehåll ni behöver för resp. kanal för att få ut bästa effekt på era satsningar.

Hjälp era följare med användbart innehåll

Ta fram en strategi för era sociala medier med syfte att nå era affärsmål. Sociala medier är kostnadseffektiva kanaler att bygga och vårda era kundrelationer och driva affärerna. Sociala medier ger ert företag oslagbara möjligheter till dialog, synlighet, marknadsföring, ökad varumärkeskännedom och ger er fler lojala kunder. De nya digitala verktygen ger ert företag nya möjligheter att kommunicera både tätare och närmare kunden och därmed bygga era lönsamma kundrelationer.

Vilka kanaler ska ni välja för ert innehåll och budskap

Det enkla svaret är. Välj de kanaler där ni har er målgrupp.

 TWITTER:

  • En publik kundtjänst och för att snabbt dela aktuell information.
  • Nå snabbt ut med korta och konkreta meddelanden.
  • 19 % av Sveriges befolkning.
  • Här når ni andra företag, mediemänniskor och politiker.

 FACEBOOK:

  • Bra för att dela mer personliga skildringar från företaget, tävlingar, undersökningar och att annonsera för att nå er målgrupp.
  • Dela relevanta artiklar. Guider, råd och kundservice.
  • 68 % av Sveriges befolkning. 95 % i åldern 16-25 år.
  • Ökar bland äldre.

 

 INSTAGRAM:

  • Dela inspirerande bilder och skapa en positiv image för företaget. 
  • Här finns 28% av Sveriges befolkning. 
  • Populärast bland yngre.

 LINKEDIN:

  • Visa att ni är expert inom ert yrkesområde.
  • Öka ert nätverk. Bygg ditt eget och företagets varumärke.
  • 21 % av Sveriges befolkning.
  • Hälften av Sveriges företag.
  • Bygga nätverk, knyta kontakter och rekrytering.

 

 YOUTUBE:

  • Videodelnings sajt och den näst största sökmotorn efter Google.
  • Det är kostnadseffektivt att annonsera på YouTube. Det är billigt och du kan nå din specifika målgrupp.
  • Ert företags You Tube kampanj annonserar ni genom Google AdWords annonsplattform.

 

GOOGLE+:

  • Googles sociala nätverk att jmf. med Facebook.
  • Ni kan kategorisera era kunder i grupper.
  • En halv miljon svenskar är medlemmar på Google + och 75 % är män enligt statistik.
  • 3,7 % av alla svenskar besöker Google Plus någon gång i veckan.

 

PINTEREST:

  • Dela med er av bilder på företagets digitala "anslagstavla".
  • 2,2 % av svenskarna använder Pinterest flera gånger om dagen enligt rapporten Svenska folkets sociala medievanor 2016.

 

FÖRETAGSBLOGG SOM ÄGD KANAL:

  • Ert företags motor i innehållsmarknadsföringen.
  • Publicera löpande nytt och relevant innehåll som hjälper er målgrupp.
  • En blogg har en enklare struktur än en hemsida.
  • En blogg är oftast kopplat till ett bloggnätverk med hundratals andra bloggar.

 

Så här tar ni fram en plan för era sociala medier

NULÄGESANALYS

  • Skapa er en så objektiv bild av företagets nuläge som möjligt.
  • Hur ser ert företags nuläge ut? Varför ska ni synas i sociala medier? Finns uppdaterade kanaler i företaget? I så fall vilka?
  • Pratas det om företaget i sociala medier? SWOT analys. Företagets styrkor, svagheter, hot och möjligheter.

SYFTE OCH MÅL

  • Varför vill ni använda sociala medier och vad vill ni uppnå? Läs artikel digital strategi
  • Er sociala närvaro ska leda till affärsnytta för företaget.
    Bygga varumärket. Sälja. Kundservice. Rekrytering m.m.
  • Se till att företagets mål går att mäta och följa upp.

STRATEGI

  • Vilka är era tänkta användare och hur ser deras mediaanvändning ut?
  • Vilken typ av innehåll uppskattar de tänkta användarna? Läs artikel Content marketing
  • Vilka kanaler lämpar sig bäst för era ändamål? Läs hur du annonserar i sociala medier
  • Hur ska kanalerna samordnas?
  • Hur ska ni göra för att lyckas med era mål?
  • Strategin ska vara kopplad till företagets verksamhetsmål.

HANDLINGSPLAN

  • Handlingsplanen ska ge svar på när i tiden de olika aktiviteterna ska göras?
  • I vilka kanaler det ska göras?
  • Vilket innehåll som ska publiceras?
  • Vad kostar det?
  • Ett praktiskt tips är att använda appen Hootsuite.com för att skapa er publiceringsplan. 

UPPFÖLJNING & ANALYS

  • Gör löpande uppföljning och utvärdering för att ständigt förbättra effekten av er närvaro i sociala medier.
  • Mät effekten av insatserna och stäm av syfte och mål.  Förslag på mätbar mål för er sociala närvaro KPI webb & sociala medier
  • Vad har fungerat/inte fungerat?
  • Vad kan förbättras och utvecklas? Hur?

Behöver ni hjälp att ta fram er strategi för sociala medier?

Var vänlig kontakta Anders Lundstedt med lång erfarenhet av såväl traditionella som digitala medier som marknadschef i ledande företag som Almedahls, Malaco och Aller Media på mobil 0709 24 85 73 eller mejla nedan kontaktformulär så berättar jag gärna mer om vårt rådgivningsabonnemang.  Du hittar även mer info om våra populära rådgivningsabonnemang här

Föreläsning annonsera på sociala medier

Kontakta oss för rådgivning

Fält markerade med * är obligatoriska

Action Marketing
Action Marketing Bohusgatan 4 302 38 Halmstad 0709248573 info@actionmarketing.se www.actionmarketing.se
Följ oss i sociala medier
Facebooktwitterlinkedinyoutubeinstagram
Om Action Marketing

rådgivning digital marknadsföring

Action Marketing är en digital byrå som bildades 2002 och som erbjuder mindre till medelstora företag, organisationer i södra Sverige rådgivning och kurser inom digitala kanaler och sociala medier. Anders som driver byrån är en mycket uppskattad kurs och rådgivare och har ett stort engagemang för att få sina kunder att lyckas och att se möjligheterna med digital marknadsföring.

Action Marketings mål är att utveckla er digitala marknadsföring på ett kostnadseffektivt sätt för att Ni ska synas bättre, bygga ert varumärke, skapa dialog och få fler lönsamma kunder på nätet.

Anders är utbildad civilekonom med inriktning på marknadsföring och har 20 års erfarenhet av såväl traditionella som digitala medier som tidigare marknadschef på marknadsledande företag som Malaco och Aller Media. Anders är även Google AdWords certifierad och coach för att kunna hjälpa er professionellt.

 

Kontakta oss
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Kostnadsfria föreläsningar i digital marknadsföring

23/8 Så gör du för att nå dina affärsmål med din hemsida (Malmö)

Anders Lundstedt ger dig praktiska tips på hur du kan utveckla din hemsida och hur du får mer och framförallt ”rätt” trafik till din hemsida. Läs mer

 

Prenumerera på bloggen via epost

Ange din e-postadress för att prenumerera på den här bloggen och få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Skräddarsy din digitala kurs på ditt företag

Anpassa kursinnehållet efter dina behov och önskemål

%d bloggare gillar detta: