En Content Marketing strategi ska bygga ert varumärke och skapa mervärde för era kunder

Tips hur du tar fram en Content Marketing strategi. En Content Marketing strategi ska innehålla era intressanta artiklar med att hjälpa era kunder i deras dagliga arbete under hela deras kundresa. Content Marketing är ett relativt nytt concept som vuxit fram tack vare nya kanaler och verktyg för att publicera och sprida innehåll på nätet.

Läs mer om hur du sökoptimerar din blogg

En Content Marketing strategi bygger förtroende och lojalitet

Ni bygger förtroende och lojalitet för era produkter och tjänster med användbart redaktionellt innehåll för era kunder. Ni finns i kundens "top of mind" när kunden vill göra affärer med er beroende på var i köpprocessen hon befinner sig. I dag lyssnar kunder allt mindre på företagens budskap utan istället på vad familjen, vänner och affärsbekanta i deras nätverk säger. De företag som kommer att lyckas få ut sina budskap och uppfattas som ärliga är de som upplevs som bra deltagare i alla nätverk som de ingår i.

Vad innebär Content Marketing

Tips hur du tar fram en Content Marketing strategi

Thomas Barregren och Pia Tegborg på Kntnt förklarar vad Content marketing är på följande sätt:

" Content marketing är en form av värdeskapande marknadsföring där företag publicerar innehåll som målgruppen finner värdefullt i syfte att skapa och upprätthålla kundrelationer inom målgruppen".

Tre viktiga principer för Content Marketing är att:

  • Det är företaget självt som publicerar innehållet.
  • Målgruppen måste uppleva innehållet som värdefullt.
  • Syftet är att generera eller upprätthålla kundrelationer.

Källa: Content marketing värdeskapande marknadskommunikation.Thomas Barregren och Pia Tegborg.

Content marketing kräver m.a.o. långsiktighet och publicering måste ske regelbundet för att skapa långsiktiga kundrelationer.

Ni behöver ha rätt innehåll för att lyckas i sociala medier

Ert innehåll ska göra nytta för era läsare och vara engagerande  för att ni ska få en större publik att vilja dela det vidare i deras nätverk. Lena Leigert visar på i sin bok Innehållsstrategi för sociala medier en temamodell och två slags innehåll som hon kallar basinnehåll och kampanjinnehåll som kan hjälpa er att få fram ett balanserat, omväxlande innehåll som fyller ert syfte att ge det som er publik vill ha och som utgår från vad ert varumärke står för och vad ni vill och behöver säga.

  • Basinnehåll - Majoriteten av företagets uppdateringar, texter, bilder mer eller mindre relaterade till verksamheten. Ex på basinnehåll kan vara branschnyheter, länkar till tidningsartiklar, nyheter om företaget och kundservice.
  • Kampanjinnehåll - Tillfälligt innehåll som avviker från innehållet. Gäller under en begränsad tid. Ex på kampanjinnehåll är tidsbegränsat innehåll, specifika evenemang, kurser, erbjudanden,VIP - kvällar och rekryteringskampanjer. Källa Lena Leigert Innehållsstrategi för sociala medier.

Lena skriver vidare i sin bok att det behövs ett löpande flöde och kontinuerlig kommunikation i sociala medier för att attrahera sin publik, bygga förtroende och skapa intresse. Ett basinnehåll är oftast en förutsättning för att kampanjinnehållet ska fungera. Det löpande flödet bör alltså bestå av en välbalanserad blandning av basinnehåll och kampanjinnehåll.

Vill du få hjälp med din Content Marketing strategi? Så här går det till:

Vill du få tips hur du tar fram en Content Marketing strategi. Då kan vi boka ett kostnadsfritt möte och göra en inventering över ert innehåll på hemsida och i era sociala medier. Ni får löpande rådgivning under hela rådgivningsperioden. Följande delar kan inkluderas i ert rådgivningsabonnemang och avgör ert konsultbehov i timmar.

  • Vi gör en nulägesanalys av ert innehåll i valda kanaler.
  • Vi tar fram ett förslag på innehåll som utgår från ert varumärke och vad ni vill förmedla och som hjälper er att nå företagets gemensamma affärsmål.
  • Vi skapar ett innehåll som utgår från era användare och deras problemställningar.
  • Innehållet hjälper er att få en kontinuerlig kundkontakt och skapa långsiktiga kundrelationer.
  • Vi lägger upp en innehållsplan för året med vilka kanaler er målgrupp finns och när ni ska publicera.
  • Vi installerar Hootsuite till er så att ni kan schemalägga ert innehåll i valda medier.
  • Vi gör en uppföljning och stämmer av genomförda aktiviteter.

” Vi på Numera Mässor kontaktade Action Marketing för att få hjälp med att ta fram en strategi och publiceringsplan på Facebook och Instagram för ett par av våra mässor. Tack vare relevant innehåll för målgruppen har vi fått ett ökat engagemang på sociala medier och jag vill därför rekommendera er att också kontakta Action Marketing"
Ulf Ottosson
VD/Numera Mässor

Kontakta oss för mer info om Content Marketing

Fält markerade med * är obligatoriska

Vi erbjuder er 20 års erfarenhet och kunskap av traditionell och digital marknadsföring.

Ni får hjälp av Anders Lundstedt som är professionell rådgivare i egna firman Konsultbyrån för Action Marketing. Anders är även utbildad mentor och Google AdWords certifierad och har en lång erfarenhet och kompetens inom såväl traditionella som digitala medier. Anders har varit tidigare marknadschef i ledande företag som Malaco, Aller Media och brinner för att hjälpa er att utveckla er digitala marknadsföring.

KuRS DIGITAL MARKNADSFÖRING
Action Marketing
Action Marketing Bohusgatan 4 302 38 Halmstad 0709248573 info@actionmarketing.se www.actionmarketing.se
Följ oss i sociala medier
Facebooktwitterlinkedinyoutubeinstagram
Om Action Marketing

rådgivning digital marknadsföring

Action Marketing är en digital byrå som bildades 2002 och som erbjuder mindre till medelstora företag, organisationer i södra Sverige rådgivning och kurser inom digitala kanaler och sociala medier. Anders som driver byrån är en mycket uppskattad kurs och rådgivare och har ett stort engagemang för att få sina kunder att lyckas och att se möjligheterna med digital marknadsföring.

Action Marketings mål är att utveckla er digitala marknadsföring på ett kostnadseffektivt sätt för att Ni ska synas bättre, bygga ert varumärke, skapa dialog och få fler lönsamma kunder på nätet.

Anders är utbildad civilekonom med inriktning på marknadsföring och har 20 års erfarenhet av såväl traditionella som digitala medier som tidigare marknadschef på marknadsledande företag som Malaco och Aller Media. Anders är även Google AdWords certifierad och coach för att kunna hjälpa er professionellt.

 

Kontakta oss
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Kostnadsfria föreläsningar i digital marknadsföring

23/8 Så gör du för att nå dina affärsmål med din hemsida (Malmö)

Anders Lundstedt ger dig praktiska tips på hur du kan utveckla din hemsida och hur du får mer och framförallt ”rätt” trafik till din hemsida. Läs mer

 

Prenumerera på bloggen via epost

Ange din e-postadress för att prenumerera på den här bloggen och få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Skräddarsy din digitala kurs på ditt företag

Anpassa kursinnehållet efter dina behov och önskemål

%d bloggare gillar detta: