Annonsera på Facebook och du kan nå din exakta målgrupp

Annonsera på Facebook. I dag når dina inlägg på en Facebooksida bara ett begränsat antal av dina följare. Antalet som ser dina inlägg styrs av Facebooks algoritm utifrån relevans. Facebook prioriterar betalt material för organiskt.Tack vare Facebooks avancerade annonsverktyg Ads Manager kan du rikta din annonsering till målgrupper som visar intresse för vad du erbjuder och nå helt nya personer. Desto mer exakt du kan definiera målgruppen desto mer kan du få ut av din annonsering. 

KOSTNADSEFFEKTIVT

Annonsera på Facebook är billigt jmf. med annan annonsering. Kostnaden baseras på ett auktionssystem liknande Google Ads.

NÅ UT BRETT

Du kan nå ut till väldigt många människor och samtidigt rikta in dig på en väldigt relevant målgrupp.

MÄTBART

Det är mätbart och går att styra mot olika lönsamhetsmål. Du bestämmer själv budget och betalar enligt CPC eller CPM.

74 % finns på Facebook

Genom att annonsera på Facebook når du 74 % av alla svenskar finns på Facebook och 37 % dagligen

Facebook Ads Manager

För att komma igång att annonsera på Facebook behöver du installera Facebook Ads Manager. Ads Manager är ett annonsverktyg för att skapa annonser, hantera när och var de ska köras och spåra hur kampanjen går. Ads Managers struktur är uppdelat på kampanjnivå, AdSet och annons.

Annonsera på Facebook. Steg 1.Välj kampanjnivå

Målet du väljer för att annonsera på Facebook ska stämma överens med dina övergripande affärsmål. Det kan vara att du vill skapa intresse för ditt varumärke, ge mer information eller uppmuntra till köp beroende på var dina följare är i köpresan.

2. Ad Set välj målgrupp

Ad Set styr hur din annons ska köras. Här skapar du en målgrupp med Facebooks målgruppsalternativ. Du definierar din målgrupp 1. Alla på Facebook utifrån plats, ålder, kön, intressen m.m. eller så skapar du 2. En anpassad målgrupp för personer som redan känner till ditt företag. Det kan vara en e-post lista av kunder, prenumeranter av ditt nyhetsbrev etc och slutligen målgrupp 3. som är personer som är kopplade till din sida. 

Annonsera på Facebook. 3. Ad Set Budget och schema

Du bestämmer själv hur mycket pengar du vill lägga ner per dag eller månad att annonsera på Facebook. Spenderat belopp kommer aldrig överstiga din valda budget. Du har m.a.o. full kontroll på din budget och bestämmer budstrategi CPC (Cost Per Click) eller CPM (Cost Per Mille).

Steg 3. Annons

På annonsnivå väljer du format, annonsinnehåll som bilder, film, texter och CTA knapp.

Godkänn din annons

Bekräfta och skicka din annons för godkännande och följ din annons hur det går.

Kom igång med er Facebook annonsering

Vi kan erbjuda er vårt populära startpaket så att ert företag kan komma i gång med Facebook annonseringen. Vi hjälper er att hantera och optimera er annonsering utifrån era behov och önskemål.

Startpaket

3995:-
  • Vi gör samtliga installationer och inställningar
  • Vi tar fram er kampanjmålsättning
  • Vi väljer målgrupp - Ad Set
  • Vi skapar era annonser
  • Ni får skriftlig rapport
Kampanj

Begär in offert

Kontakta oss
  • Annonskampanj
  • Retargeting
  • Konverteringsspårning

Här kan ni boka våra olika aktiviteter för att öka ert företags engagemang på Facebook. Vi kan erbjuda er bl a en företagssida med innehållsstrategi & publiceringsplan. För att ni ska nå era affärsmål och er exakta målgrupp hjälper vi er även med att annonsera med Facebooks avancerade verktyg Business Manager.

Annonsera på Facebook

Jag heter Anders Lundstedt och har en lång erfarenhet av såväl traditionella som digitala medier som marknadschef i företag som Malaco och Aller Media. I dag driver jag egna byrån Action Marketing och brinner för att hjälpa ert företag att utveckla er digitala marknadsföring i form av rådgivning, kurser och föreläsningar. Vänligen kontakta mig på 0709248573 eller mejla info@actionmarketing.se så berättar jag gärna mer.

Anders Lundstedt

Driver byrån Action Marketing sedan 2002

hemsida
hemsida