Så tar du fram en digital marknadsföringsstrategi

Målet är att skapa värde för dina kunder

Vad är det som är viktigt för dina kunder? Och hur kan du utveckla en digital affärsmodell som hjälper dina kunder? För att lyckas med en digital marknadsföringsstrategi behöver du:

Öka din synlighet

Ha en stark digital identitet via en sökoptimerad hemsida

Ha en innehållsstrategi

Publicera relevant innehåll som har värde för dina besökare

Frekvent närvaro

Ha en frekvent närvaro i sociala medier med innehåll som skapar engagemang för din målgrupp

Vad är digital marknadsföring?

Digital marknadsföringsstrategi. Har ni funderat på hur man definierar digital marknadsföring egentligen? Enkelt skulle man kunna förklara att det är marknadsföring där vi använder skärmen, mobilen, surfplattan och teknik som webbplattformar, e-post, appar och sociala nätverk.

Digital marknadsföringsbyrå Halmstad

Vad skiljer då traditionella "gamla" medier från sociala medier? Jo, den stora skillnaden är att med traditionella medier handlar det om information och envägs kommunikation men med sociala medier är det tvåvägskommunikation för att skapa en relation och förtroende med våra följare.

Ägda, köpta och förtjänade kanaler

Ägda kanaler är en kanal som ni som distributör helt styr över och äger t ex. en webbplats. Ni kontrollerar allt innehåll i kanalen och betalar inte för kanalen. I köpta kanaler däremot har ni betalat för att få distribuera ert innehåll. Någon annan äger kanalen och ni måste betala för att synas där. Slutligen förtjänade kanaler är kanaler som ni inte äger och där andra pratar om ert varumärke eller er produkt. Det är alltså inte bara en gratiskanal utan också en kanal ni inte styr eller direkt påverkar.

 

 

Digital marknadsföringsstrategi

En digital marknadsföringsstrategi ska vara integrerad i företagets marknad och affärsplan och ge svar på:

Vilka är våra syften, mål, kanaler, innehåll och prioriterade målgrupper?

Hur kan vi använda digital marknadsföring för att nå våra affärsmål? Ex. öka marknadsandelar, etablera oss på en ny marknad etc.

Hur kan vi skapa mervärden för våra kunder? Hur kan vi använda den digitala tekniken i vår affärsmodell för att hjälpa våra kunder?

Digital marknadsföringsstrategi

Nuläge - önskat läge - hur gör vi för att komma dit?

En digital marknadsplan skiljer sig inte ifrån en vanlig traditionell marknadsplan och har följande steg marknadsplan

Nulägesanalys

Hur ser företagets digitala marknadsföring ut idag?
Hur når vi våra mål och syfte med hemsidan? Hur många besökare har vi? Varifrån kommer besöken? Vilka sidor besöker man etc.? Får vi våra besökare att konvertera dvs. göra det vi önskar att de ska göra? Google Analytics webbanalys
Hur lyckas vi med att få våra leads att bli kunder?
Hur lyckas vi skapa dialog och vårda våra kundrelationer i sociala medier?
Hur är engagemanget? Antal följare, kommentarer, delningar etc.
Hur fungerar vårt innehåll att hjälpa våra kunder och skapa mervärde?
Sökoptimering? Syns våra viktigaste produkter och tjänster vid organiska sökningar? Har vi en länkstrategi? Sökoptimering

Sätt upp konkreta mål för den digitala marknadsföringen?

Strategi för att nå målen.

Aktivitetsplan och publiceringsplan

Var vilka kanaler? Vilket innehåll? När ska innehållet publiceras?

Uppföljning av mål och syfte återkopplat till nulägesanalysen

Digital marknadsföring handlar om att öka er synlighet

Ni kan exponera er hemsida i samma ögonblick som en potentiell kund söker efter en produkt eller tjänst som ni marknadsför. I dag kan vi söka information och handla 24 timmar om dygnet. Vi har tillgång till oändligt mycket information och som marknadsförare kan vi kommunicera både oftare och närmare med våra följare. Men idag är också kundens köpresa betydligt längre.

Vi använder nätet för att göra research och besöker en sida flera gånger innan vi tar beslut. Därför kan ni inte bara fokusera er kommunikation i slutet av kundresan. Även bilder, budskap och innehåll måste anpassas efter kundens köpresa för att ni ska bli nådd. Ni behöver även veta i vilka kanaler och enheter som er målgrupp finns och var och när på dagen de är online.

I dag görs det 55 miljoner sökningar på Google och 61% gör research online före ett köp. När er potentiella kund söker på Google är kunden redan intresserad och letar efter just ett företag att kontakta. Vad händer om ni inte syns vid sökningen? Kanske kontaktar man er konkurrent. Läs mer om Google Ads

Digital marknadsföringsstrategi

 

För att göra ert företag sökbart på Google rekommenderar jag er att använda Google MyBusiness då syns ert företag vid sökningar med länk till er hemsida, vägbeskrivning Google Map, öppettider, erbjudanden m.m. Google MyBusiness är gratis att använda.

Hur gör man då för att bli sökbar?

Jo antingen så jobbar ni långsiktigt med att sökoptimera er hemsida eller så betalar ni för annonser och länkar. Sökoptimering handlar om att optimera ert innehåll, era sökord, hemsidans struktur, interna och externa länkar. Läs mer om hur du sökoptimerar din hemsida

Ta fram en publiceringsplan för er närvaro på Facebook

Digital marknadsföringsstrategi

I dag når era inlägg på en Facebooksida bara ett begränsat antal av era följare. Antalet som ser era inlägg styrs av Facebooks algoritm utifrån hur relevanta era inlägg är för era gillare av sidan. Facebook premierar betlat material före organiskt.  Läs mer om Facebook annonsering För att öka er närvaro på sociala medier och nå ut bättre till er målgrupp med relevant innehåll behöver ni använda sociala mediers avancerade annonsverktyg som t ex Facebook Business.

 

Boka en av våra kurser i digital marknadsföring på ert företag

Den digitala marknadsföringen erbjuder enorma möjligheter idag . För dig som företagare syns ni bättre, säljer mer och bygger ert varumärke. Våra kurser ger er en översikt om hur de digitala kanalerna och sociala medier fungerar och hur ni gör för att marknadsföra ert företag.

Digital marknadsföring Social selling

Använd sociala medier i ert säljarbete för att påverka era potentiella kunder med anpassat innehåll under hela köpresan. Öka kunskapen om ert företag som expert med era inlägg som kan hjälpa dem att lösa deras problem. I dag vill era kunder göra egen research innan man tar kontakt med leverantören. därför ska ni dela regelbundet innehåll som era följare gillar, delar och kommenterar och få i gång en dialog med era potentiella kunder för att sedan kunna föra dialogen vidare via mejl eller till ett personligt möte.

Fundera på vanliga frågor som era kunder ställer sig innan de handlar era produkter och tjänster och gör en lista på innehåll i form av redaktionella artiklar ni kan publicera.

Sociala medier

Öka ert företags närvaro och engagemang i sociala medier och ta fram en strategi som ger er svar på Varför? Ert syfte. Var? Val av kanal.Vad? Vilket innehåll skapar mervärde för era kunder? och När? När är era följare online? Läs mer om Facebook

Digital markandsföring

Hemsidan är navet i digital marknadsföring

Fundera på vad är ert syfte och mål med hemsidan? Vad vill ni att era besökare ska göra? Hur kan ni få besökarna att göra avtryck? Hur kan ni mäta aktiviteterna? Hjälp besökarna genom processen från start till mål. Start - stanna kvar - hitta rätt erbjudanden - känna förtroende - nå avslut - komma i mål.

Digital marknadsföringsstrategi

Försök att förstå din målgrupps behov och beteende, vilken information behöver de få som ert företag kan hjälpa till med?

Google premierar en sida som är mobilanpassad, snabb och säker. Ni kan testa er sida om den är mobilanpassad på Google samt testa snabbhet och optimera ert företags sida på t ex Pingdom

14 tips för att utveckla företagets hemsida

Behöver ni hjälp med attutveckla företagets  digitala marknadsföring?

Rådgivning digital marknadsföring

Vi fungerar som en extern marknadschef som ni kan hyra ett par timmar per månad. Vi hjälper er professionellt att utveckla ert företags digitala marknadsföring för att bygga ert varumärke, få fler kunder och skapa dialog med relevant innehåll till era följare. Ni får kontinuitet i er marknadsföring och kan fokusera på er kärnverksamhet. Vi är Google Ads certifierade.

Kontakta oss för ett kostnadsfritt möte

Kontakta oss i dag på 0709 248573.

Kontakta oss för ett kostnadsfritt möte

 Jag godkänner hantering av personuppgifter GDPR
Digital marknadsföringsbyrå i Halmstad

Jag heter Anders Lundstedt och har en lång erfarenhet och kompetens inom såväl traditionell som digital marknadsföring som marknadschef i företag som Malaco och Aller Media. I dag driver jag egna byrån Action Marketing och brinner för att hjälpa er att utveckla ert företags digitala marknadsföring i form av rådgivning, kurser och föreläsningar. Jag är Google certifierad och kan hjälpa er proffesionellt.

Anders Lundstedt

Driver byrån Action Marketing sedan 2002

Hemsidor i WordPress | SEO | Google Ads | Facebook |

hemsida
hemsida