Så tar du fram en digital marknadsföringsstrategi

Digital marknadsföringsstrategi

En digital marknadsföringsstrategi. Har ni funderat på hur man definierar digital marknadsföring egentligen? Enkelt kan man förklara att det är marknadsföring där vi använder skärmen, mobilen, surfplattan och teknik som webbplattformar, e-post, appar och sociala nätverk.

Vad skiljer då traditionella "gamla" medier från sociala medier? Jo, den stora skillnaden är att med traditionella medier handlar det om information och envägs kommunikation men med sociala medier är det tvåvägskommunikation och att skapa en relation och förtroende med våra följare.

Digital marknadsföring - Ägda, köpta och förtjänade kanaler:

Ägda kanaler är en kanal som ni som distributör helt styr över och äger t ex. en webbplats. Ni kontrollerar allt innehåll i kanalen och betalar inte för kanalen. I köpta kanaler däremot har ni betalat för att få distribuera ert innehåll. Någon annan äger kanalen och ni måste betala för att synas där. Slutligen förtjänade kanaler är kanaler som ni inte äger och där andra pratar om ert varumärke eller er produkt. Det är alltså inte bara en gratiskanal utan också en kanal ni inte styr eller direkt påverkar.

 

 

Beställ gratis vår checklista som pdf för digitala kanaler & sociala medier

Vi har tagit fram en checklista så att ni kan skapa ert företags digitala marknadsföringsplan. Checklistan innehåller frågor om sociala medier, hemsidan, sökoptimering, Google Ads m.m.

Digital marknadsföring handlar om att öka er synlighet

Ni kan exponera er hemsida i samma ögonblick som en potentiell kund söker efter en produkt eller tjänst som ni marknadsför. I dag kan vi söka information och handla 24 timmar om dygnet. Vi har tillgång till oändligt mycket information och som marknadsförare kan vi kommunicera både oftare och närmare med våra följare. Men idag är också kundens köpresa betydligt längre.

Vi använder nätet för att göra research och besöker en sida flera gånger innan vi tar beslut. Därför kan ni inte bara fokusera er kommunikation i slutet av kundresan. Även bilder, budskap och innehåll måste anpassas efter kundens köpresa för att ni ska bli nådd. Ni behöver även veta i vilka kanaler och enheter som er målgrupp finns och var och när på dagen de är online.

I dag görs det 55 miljoner sökningar på Google och 61% gör research online före ett köp. När er potentiella kund söker på Google är kunden redan intresserad och letar efter just ett företag att kontakta. Vad händer om ni inte syns vid sökningen? Kanske kontaktar man er konkurrent. Läs mer om Google Ads

Digital marknadsföring

För att göra ert företag sökbart på Google rekommenderar jag er att använda Google MyBusiness då syns ert företag vid sökningar med länk till er hemsida, vägbeskrivning Google Map, öppettider, erbjudanden m.m. Google MyBusiness är gratis att använda.

Hur gör man då för att bli sökbar?

Jo antingen så jobbar ni långsiktigt med att sökoptimera er hemsida eller så betalar ni för annonser och länkar. Sökoptimering handlar om att optimera era sökord, hemsidans struktur, interna och externa länkar. För att öka er närvaro på sociala medier och nå ut bättre till er målgrupp med relevant innehåll behöver ni använda sociala mediers avancerade annonsverktyg som t ex Facebook Business. I dag når era inlägg på en Facebooksida bara ett begränsat antal av era följare. Antalet som ser era inlägg styrs av Facebooks algoritm utifrån hur relevanta era inlägg är för era gillare av sidan. Facebook premierar betlat material före organiskt.  Läs mer om Facebook annonsering

 

 

Boka en av våra kurser i digital marknadsföring på ert företag

Den digitala marknadsföringen erbjuder enorma möjligheter idag . För dig som företagare syns ni bättre, säljer mer och bygger ert varumärke. Våra kurser ger er en översikt om hur de digitala kanalerna och sociala medier fungerar och hur ni gör för att marknadsföra ert företag.

Digital marknadsföring Social selling

Använd sociala medier i ert säljarbete för att påverka era potentiella kunder med anpassat innehåll under hela köpresan. Öka kunskapen om ert företag som expert med era inlägg som kan hjälpa dem att lösa deras problem. I dag vill era kunder göra egen research innan man tar kontakt med leverantören. därför ska ni dela regelbundet innehåll som era följare gillar, delar och kommenterar och få i gång en dialog med era potentiella kunder för att sedan kunna föra dialogen vidare via mejl eller till ett personligt möte.

Fundera på vanliga frågor som era kunder ställer sig innan de handlar era produkter och tjänster och gör en lista på innehåll i form av redaktionella artiklar ni kan publicera.

Sociala medier

Öka ert företags närvaro och engagemang i sociala medier och ta fram en strategi som ger er svar på Varför? Ert syfte. Var? Val av kanal.Vad? Vilket innehåll skapar mervärde för era kunder? och När? När är era följare online? Läs mer om Facebook

Digital markandsföring

Hemsidan är navet i digital marknadsföring

Fundera på vad är ert syfte och mål med hemsidan? Vad vill ni att era besökare ska göra? Hur kan ni få besökarna att göra avtryck? Hur kan ni mäta aktiviteterna? Hjälp besökarna genom processen från start till mål. Start - stanna kvar - hitta rätt erbjudanden - känna förtroende - nå avslut - komma i mål.

Försök att förstå din målgrupps behov och beteende, vilken information behöver de få som ert företag kan hjälpa till med?

Google premierar en sida som är mobilanpassad, snabb och säker. Ni kan testa er sida om den är mobilanpassad på Google samt testa snabbhet och optimera ert företags sida på t ex Pingdom

Behöver ni hjälp med attutveckla företagets  digitala marknadsföring?

Rådgivning digital marknadsföring

Vi fungerar som en extern marknadschef som ni kan hyra ett par timmar per månad. Vi hjälper er professionellt att utveckla ert företags digitala marknadsföring för att bygga ert varumärke, få fler kunder och skapa dialog med relevant innehåll till era följare. Ni får kontinuitet i er marknadsföring och kan fokusera på er kärnverksamhet. Vi är Google Ads certifierade.

Kontakta oss för ett kostnadsfritt möte

Kontakta oss i dag på 0709 248573 eller mejla info@actionmarketing.se och boka ett kostnadsfritt möte

Kontakta oss för ett kostnadsfritt möte

 Jag godkänner hantering av personuppgifter GDPR
Annonsera på Facebook

Jag heter Anders Lundstedt och har en lång erfarenhet av såväl traditionella som digitala medier som marknadschef i företag som Malaco och Aller Media. I dag driver jag egna byrån Action Marketing och brinner för att hjälpa ert företag att utveckla er digitala marknadsföring i form av rådgivning, kurser och föreläsningar. Vänligen kontakta mig på 0709248573 eller mejla info@actionmarketing.se så berättar jag gärna mer.

Anders Lundstedt

Driver byrån Action Marketing sedan 2002

hemsida
hemsida