fbpx

Digital marknadsföringsstrategi. Så ökar ni er synlighet.

Så lyckas du med en digital marknadsföringsstrategi

Digital marknadsföringsstrategi handlar om att skapa värde för dina kunder. Fundera på vad som är viktigt för dina kunder? Och utifrån det hur kan du utveckla en digital affärsmodell som hjälper dina kunder? Kundens köpprocess är idag betydligt längre än någonsin och för att nå din potentiella kund behöver du veta var hon befinner sig. Man brukar tala om 5 olika faser man går igenom problemfasen, informationsfasen, värderingsfasen, köpfasen och slutligen värderingsfasen.

För en framgångsrik digital marknadsföringsstrategi behöver du  öka din synlighet på Google så att du har en stark digital identitet via en sökoptimerad hemsida. Ta fram en innehållsstrategi, publicera och distribuera relevant innehåll som har värde för dina besökare. Och ha en frekvent närvaro i sociala medier med innehåll som skapar engagemang för din målgrupp.


Din digitala marknadsföringsstrategi ska ge svar på:
· Hur kan du använda digital marknadsföring för att expandera din verksamhet?
· Hur kan din digitala strategi vara i linje med dina affärsmål?
· Hur kan du skapa värde för dina kunder?
· Vilka är dina prioriterade målgrupper?

Annonsera på Google Adspå ert företag

Vad är digital marknadsföring?

Har ni funderat på hur man definierar digital marknadsföring egentligen? Enkelt skulle man kunna förklara att det är marknadsföring där vi använder skärmen, mobilen, surfplattan och teknik som webbplattformar, e-post, appar och sociala nätverk.
Vad skiljer då traditionella “gamla” medier från sociala medier? Jo, den stora skillnaden är att med traditionella medier handlar det om information och envägs kommunikation men med sociala medier är det tvåvägskommunikation för att skapa en relation och förtroende med våra följare.

Ägda, köpta och förtjänade kanaler

Inom digital marknadsföringsstrategi talar man om ägda kanaler som är en kanal som ni som distributör helt styr över och äger t ex. en webbplats. Ni kontrollerar allt innehåll i kanalen och betalar inte för kanalen. I köpta kanaler däremot har ni betalat för att få distribuera ert innehåll. Någon annan äger kanalen och ni måste betala för att synas där.
Slutligen förtjänade kanaler är kanaler som ni inte äger och där andra pratar om ert varumärke eller er produkt. Det är alltså inte bara en gratiskanal utan också en kanal ni inte styr eller direkt påverkar.

En digital marknadsföringsstrategi ska vara integrerad

En digital marknadsföringsstrategi ska vara integrerad i företagets marknad och affärsplan och ge svar på: Vilka är våra syften, mål, kanaler, innehåll och prioriterade målgrupper? Hur kan vi använda digital marknadsföring för att nå våra affärsmål? Ex. öka marknadsandelar, etablera oss på en ny marknad etc. Hur kan vi skapa mervärden för våra kunder? Hur kan vi använda den digitala tekniken i vår affärsmodell för att hjälpa våra kunder?

Läs mer om marknadsplan
hemsidor
Digital marknadsföringsbyrå Halmstad

Gör en nulägesanalys och svara på frågorna

Har vi i företaget idag en digital marknadsföringsstrategi?
Hur når vi våra mål och syfte med hemsidan? Hur många besökare har vi? Varifrån kommer besöken? Vilka sidor besöker man etc.? Får vi våra besökare att konvertera dvs. göra det vi önskar att de ska göra?
Hur lyckas vi med att få våra leads att bli kunder?
Hur lyckas vi skapa dialog och vårda våra kundrelationer i sociala medier?
Hur är engagemanget? Antal följare, kommentarer, delningar…
Hur fungerar vårt innehåll att hjälpa våra kunder och skapa mervärde?
Sökoptimering? Syns våra viktigaste produkter och tjänster vid organiska sökningar? Har vi en länkstrategi? Läs mer om Sökoptimering

Sätt upp konkreta mål 

För att ta fram en digital marknadsföringsstrategi ska du sätta upp konkreta mål.
Gör en “swot analys” på dina styrkor och svagheter. Och fundera på vad det det finns för möjligheter och hot för din verksamhet?
Vad har du för strategi för att nå dina mål?
Skriv en handlingsplan och aktivitetsplan.
Och ta fram en publiceringsplan för ditt innehåll. Praktiskt hjälpmedel att schemalägga dina inlägg är Hootsuite som är kostnadsfritt för tre kanaler.
Var vilka kanaler? Vilket innehåll? När ska innehållet publiceras?
Och till slut. Hur ska du följa upp dina mål och syfte återkopplat till nulägesanalysen.

Hemsidan är navet i en digital marknadsföringsstrategi

Fundera på vad är ert syfte och mål med hemsidan? Vad vill ni att era besökare ska göra? Hur kan ni få besökarna att göra avtryck? Hur kan ni mäta aktiviteterna? Hjälp besökarna genom processen från start till mål. Start – stanna kvar – hitta rätt erbjudanden – känna förtroende – nå avslut – komma i mål.
En framgångsrik digital marknadsföringsstrategi handlar om att förstå din målgrupps behov och beteende, vilken information behöver de få som ert företag kan hjälpa till med?

14 tips att utveckla hemsidan
Öka ert engagemang på sociala medier

Öka ert företags närvaro och engagemang i sociala medier och ta fram en strategi som ger er svar på Varför? Ert syfte. Var? Val av kanal.Vad? Vilket innehåll skapar mervärde för era kunder? och När? När är era följare online? I dag når era inlägg på en Facebooksida bara ett begränsat antal av era följare. Antalet som ser era inlägg styrs av Facebooks algoritm utifrån hur relevanta era inlägg är för era gillare av sidan. Facebook premierar betalt material före organiskt. För att öka er närvaro på sociala medier och nå ut bättre till er målgrupp med relevant innehåll behöver ni använda sociala mediers avancerade annonsverktyg.

Annonsera på Facebook
I dag görs det 55 miljoner sökningar på Google varje dag

Ni kan exponera er hemsida i samma ögonblick som en potentiell kund söker efter en produkt eller tjänst som ni marknadsför. I dag kan vi söka information och handla 24 timmar om dygnet. Hur gör man då för att bli sökbar?
Jo antingen så jobbar ni långsiktigt med att sökoptimera er hemsida eller så betalar ni för annonser och länkar. Sökoptimering handlar om att optimera ert innehåll, era sökord, hemsidans struktur, interna och externa länkar.

Så sökoptimerar du din hemsida

Använd social selling

Använd sociala medier i ert säljarbete för att påverka era potentiella kunder med anpassat innehåll under hela köpresan. Öka kunskapen om ert företag som expert med era inlägg som kan hjälpa dem att lösa deras problem. I dag vill era kunder göra egen research innan man tar kontakt med leverantören. därför ska ni dela regelbundet innehåll som era följare gillar, delar och kommenterar och få i gång en dialog med era potentiella kunder för att sedan kunna föra dialogen vidare via mejl eller till ett personligt möte.
Fundera på vanliga frågor som era kunder ställer sig innan de handlar era produkter och tjänster och gör en lista på innehåll i form av redaktionella artiklar ni kan publicera.

föreläsning digital marknadsföring

Kontakta oss för ett kostnadsfritt möte

Vi hjälper er att utveckla en digital marknadsföringsstrategi. Vi kan erbjuda er rådgivning ett par timmar i månaden. På så vis får ni ett externt bollplank och kontinuitet i er digitala marknadsföring. Var vänlig ring 0709248573 eller mejla kontaktformuläret.