Så lyckas du med en digital marknadsföringsstrategi
Digital marknadsföringsstrategi handlar om att skapa värde för dina kunder. Fundera därför på vad som är viktigt för dina kunder? Och utifrån det hur kan du kan utveckla en digital affärsmodell som hjälper dina kunder?
Tänk också på att kundens köpprocess är idag betydligt längre än tidigare. Därför behöver du för att kommunicera effektivt veta var hon befinner sig för att anpassa ditt innehåll. Man brukar tala om 5 olika faser man går igenom problemfasen, informationsfasen, alternativvärderingsfasen, köpfasen och slutligen utvärderingsfasen.
För en framgångsrik digital marknadsföringsstrategi behöver du:
– Öka din synlighet på Google med en stark digital identitet via en sökoptimerad hemsida som gör att du når dina mål och syften.
– Ta fram en innehållsstrategi, publicera och distribuera frekvent relevant innehåll som har värde och skapar engagemang för dina följare på sociala medier.
Din digitala marknadsföringsstrategi ska ge dig svar på:
· Hur kan du använda digital marknadsföring för att expandera din verksamhet?
· Hur kan din digitala strategi vara i linje med dina affärsmål?
· Hur kan du skapa värde för dina kunder?
· Vilka är dina prioriterade målgrupper?
Vad är digital marknadsföring?
Har du funderat på hur man definierar digital marknadsföring egentligen? Enkelt skulle man kunna förklara att det är marknadsföring där vi använder skärmen, mobilen, surfplattan och teknik som webbplattformar, e-post, appar och sociala nätverk.
Vad skiljer då traditionella “gamla” medier från sociala medier? Jo, den stora skillnaden är att med traditionella medier handlar det om information och envägs kommunikation men med sociala medier är det tvåvägskommunikation för att skapa en relation och förtroende med våra följare.
Ägda, köpta och förtjänade kanaler
Inom digital marknadsföringsstrategi talar man om ägda kanaler som är en kanal som ni som distributör helt styr över och äger t. ex. en webbplats. Man kontrollerar allt innehåll i kanalen och betalar inte för kanalen. I köpta kanaler däremot har man betalat för att få distribuera innehållet.
Någon annan äger kanalen och man måste betala för att synas där.
Slutligen förtjänade kanaler är kanaler som man inte äger och där andra pratar om ens varumärke eller produkt. Det är alltså inte bara en gratiskanal utan också en kanal man inte styr eller direkt påverkar. PESO modellen hjälper en att kombinera kanaler för att nå bästa kommunikations effekt.
En digital marknadsföringsstrategi ska vara integrerad
En digital marknadsföringsstrategi ska vara integrerad i företagets marknad och affärsplan och ge svar på: Vilka är våra syften, mål, kanaler, innehåll och prioriterade målgrupper? Hur kan vi använda digital marknadsföring för att nå våra affärsmål? Ex. öka marknadsandelar, etablera oss på en ny marknad etc. Hur kan vi skapa mervärden för våra kunder? Hur kan vi använda den digitala tekniken i vår affärsmodell för att hjälpa våra kunder?
Läs mer om marknadsplan
ÄR NI SMÅFÖRETGARE OCH VILL UTVECKLA ER DIGITALA MARKNADSFÖRING?
Med oss får ni ett externt bollplank att utveckla ert företags marknadsföring
Kanske har ni ett mindre företag men saknar marknadsföringskompetensen i företaget idag? Då kan vi hjälpa er med rådgivning i digital marknadsföring. Ni får en extern kompetens, bollplank och kontinuitet i er digitala marknadsföring. Ni väljer själva utifrån era behov och önskemål hur många timmar som ni behöver per månad. Med oss får ni professionell hjälp med er digitala marknadsföring för att öka kännedomen och hitta nya kunder till ert företag.
Boka hjälp med digital marknadsföring från 5 timmari månaden för 3995:- (Ord. pris 4995:-). Som digital marknadsföringsbyrå är vårt mål att på ett kostnadseffektivt hjälpa er.

Gör en nulägesanalys och svara på frågorna
Har vi i företaget idag en digital marknadsföringsstrategi?
Hur når vi våra mål och syfte med hemsidan? Hur många besökare har vi? Varifrån kommer besöken? Vilka sidor besöker man etc.? Får vi våra besökare att konvertera dvs. göra det vi önskar att de ska göra?
Hur lyckas vi med att få våra leads att bli kunder?
Hur lyckas vi skapa dialog och vårda våra kundrelationer i sociala medier?
Hur är engagemanget? Antal följare, kommentarer, delningar…
Hur fungerar vårt innehåll att hjälpa våra kunder och skapa mervärde?
Sökoptimering? Syns våra viktigaste produkter och tjänster vid organiska sökningar? Har vi en länkstrategi? Läs mer om Sökoptimering
Sätt upp konkreta mål
För att ta fram en digital marknadsföringsstrategi ska du sätta upp konkreta mål.
Gör en “swot analys” på dina styrkor och svagheter. Och fundera på vad det det finns för möjligheter och hot för din verksamhet?
Vad har du för strategi för att nå dina mål?
Skriv en handlingsplan och aktivitetsplan.
Och ta fram en publiceringsplan för ditt innehåll. Praktiskt hjälpmedel att schemalägga dina inlägg är Hootsuite som är kostnadsfritt för tre kanaler.
Var vilka kanaler? Vilket innehåll? När ska innehållet publiceras?
Och till slut. Hur ska du följa upp dina mål och syfte återkopplat till nulägesanalysen.

TESTA ONLINEKURS DIGITAL MARKNADSFÖRING
Lär dig grunderna och se möjligheterna med digital marknadsföring
Så tar du fram en strategi för sociala medier. Den här lektionen i online kurs “Grunderna i digital marknadsföring” handlar om hur du tar fram en strategi för sociala medier. Börja med att fundera på vad som är ditt syfte med sociala medier? Vem som är din målgrupp? I vilken kanal du kan nå din målgrupp? Vilket innehåll engagerar och är relevant för din målgrupp? Och när du når din målgrupp med ditt innehåll? Du lär dig också hur du kan annonsera på Facebook och Instagram för att öka räckvidden, nå din exakta målgrupp och få fler potentiella kunder.
Du kan testa vår online kurs och lektion 5 om sociala medier utan kostnad.
Hemsidan är navet i en digital marknadsföringsstrategi
Fundera på vad är ert syfte och mål med hemsidan? Vad vill ni att era besökare ska göra? Hur kan ni få besökarna att göra avtryck? Hur kan ni mäta aktiviteterna? Hjälp besökarna genom processen från start till mål. Start – stanna kvar – hitta rätt erbjudanden – känna förtroende – nå avslut – komma i mål.
En framgångsrik digital marknadsföringsstrategi handlar om att förstå din målgrupps behov och beteende, vilken information behöver de få som ert företag kan hjälpa till med?
Öka ert engagemang på sociala medier
Öka ert företags närvaro och engagemang i sociala medier och ta fram en strategi som ger er svar på Varför? Ert syfte. Var? Val av kanal.Vad? Vilket innehåll skapar mervärde för era kunder? och När? När är era följare online? I dag når era inlägg på en Facebooksida bara ett begränsat antal av era följare. Antalet som ser era inlägg styrs av Facebooks algoritm utifrån hur relevanta era inlägg är för era gillare av sidan. Facebook premierar betalt material före organiskt. För att öka er närvaro på sociala medier och nå ut bättre till er målgrupp med relevant innehåll behöver ni använda sociala mediers avancerade annonsverktyg.
Annonsera på FacebookI dag görs det 55 miljoner sökningar på Google varje dag
Ni kan exponera er hemsida i samma ögonblick som en potentiell kund söker efter en produkt eller tjänst som ni marknadsför. I dag kan vi söka information och handla 24 timmar om dygnet. Hur gör man då för att bli sökbar?
Jo antingen så jobbar ni långsiktigt med att sökoptimera er hemsida eller så betalar ni för annonser och länkar. Sökoptimering handlar om att optimera ert innehåll, era sökord, hemsidans struktur, interna och externa länkar.
Använd social selling
Använd sociala medier i ert säljarbete för att påverka era potentiella kunder med anpassat innehåll under hela köpresan. Öka kunskapen om ert företag som expert med era inlägg som kan hjälpa dem att lösa deras problem. I dag vill era kunder göra egen research innan man tar kontakt med leverantören. därför ska ni dela regelbundet innehåll som era följare gillar, delar och kommenterar och få i gång en dialog med era potentiella kunder för att sedan kunna föra dialogen vidare via mejl eller till ett personligt möte.
Fundera på vanliga frågor som era kunder ställer sig innan de handlar era produkter och tjänster och gör en lista på innehåll i form av redaktionella artiklar ni kan publicera.

Kontakta oss




