Google Analytics webbanalys
Google Analytics webbanalys är ett gratis webbverktyg som du installerar för att kunna mäta, tolka och utveckla din hemsida så att du når dina uppsatta mål och syften. Google Analytics webbvertyg är uppdelat i 5 delar. Realtid, målgrupp, förvärv, beteende och konverteringar. För att komma igång skapar du ett nytt Google Analytics konto. När du har fyllt i dina uppgifter får du en spårningskod som du ska kopiera. Har du en WordPress sida kan du använda dig av ett plugin som t.ex. Simple Google Analytics för att klistra in textkoden. Till slut går du tillbaka till ditt Google Analytics verktyg och bekräftar att spårningskoden är installerad.
Google Analytics målgrupp
Den första delen i Google Analytis webbanalys som du ska hålla koll på löpande är “målgrupp”. Här får du en bra översikt över din trafik på din webbplats. Hur många användare, nya användare, sessioner, sidvisningar, avvisningsfrekvens under en bestämt datumintervall du har haft. Under målgrupp får du information från vilka länder och orter dina besökare kommer ifrån, vilka webbläsare, operativsystem och it leverantörer man använder.
Google Analytics beteendeflöde
Med Google Analytics webbanalys och beteendeflöde kan du se hur länge dina besökare har varit inne på dina sidor, hur många som har lämnat en specifik sida utan att gå vidare och hur snabbt sidorna går att ladda ner. Vilket är också viktigt för sökoptimeringen. Speciellt intressant är det att studera “beteendeflöde” då man får viktig information om besökarnas engagemang på olika sidor, på vilken sida besökaren har kommit in till din webbplats och vilka sidor man har gått vidare till. Det ger oss värdefull information om hur vi kan utveckla innehållet och navigeringen för bästa tänkbara användarvänlighet.
Varifrån kommer dina besökare?
Google Analytics webbanalys och förvärv får du svar på varifrån dina besökare kommer?
Hittar man till din webbsida genom att googla, känner man till din webbadress redan, länkas du från andra webbsidor eller sociala medier? Google Analytics delar upp trafiken enligt följande:
Organic Search är trafik från sökmotorerna.
Direct är när man skriver in din webbadress direkt.
Referral är hänvisningstrafik, alltså andra webbsidor, bloggar mm som länkar till dig.
Social är trafik som kommer från sociala medier som Facebook, Twitter m fl.
Paid Search är köpta annonser som Google Ads.
Google Analytics konverteringar och mål
Google Analytics webbanalys. Med konvertering menas att du ska få dina besökare på din landningssida att göra det du vill att de ska göra. Det kan vara att t.ex. slutföra ett köp, kontakta dig, fylla i en intresseanmälan, prenumerera på ditt nyhetsbrev etc. För att veta om du når dina uppsatta mål och syften med din hemsida behöver du sätta upp olika mål som har betydelse för din affärsverksamhet.
På Google Analytics kan du använda mål för att mäta hur ofta dina användare slutför specifika åtgärder. Ett mål representerar en slutförd aktivitet, en konvertering, som bidrar till att din verksamhet når framgång.
Att definiera mål är en grundläggande komponent i alla planer för mätning av digitala analyser.
I Google Analytics finns det två sorters mål som du kan ställa in: 1) Anpassade mål och 2) mål från en mall. Med anpassade mål kan du välja 1) specifika mål på en sida du vill mäta, 2) varaktighet dvs. den snittid du önskar att dina besökare ska ha spenderat på en sida, 3) sidor/sessioner är hur många sidor man ska ha läst och slutligen 4) händelsemål dvs. användarens interaktion med ditt innehåll som nedladdningar, klick på mobilannonser etc.
Testa här hur snabb din hemsida är TESTA HEMSIDA
Kontakta oss
Vill du få hjälp med att analysera och utveckla din befintliga hemsida. Välkommen att kontakta oss på 0709248573 eller mejla kontaktformuläret så hjälper vi dig.