Google Analytics webbanalys

Google Analytics webbanalys

Google Analytics webbanalys är ett gratis webbverktyg som du installerar för att kunna mäta, tolka och utveckla din hemsida så att du når dina uppsatta mål och syften. Google Analytics webbvertyg är uppdelat i 5 delar. Realtid, målgrupp, förvärv, beteende och konverteringar. För att komma igång skapar du ett nytt Google Analytics konto. När du har fyllt i dina uppgifter får du en spårningskod som du ska kopiera. Har du en WordPress sida kan du använda dig av ett plugin som t.ex. Simple Google Analytics för att klistra in textkoden. Till slut går du tillbaka till ditt Google Analytics verktyg och bekräftar att spårningskoden är installerad.

Kom igång med Google Analytics

Målgrupp Google Analytics webbanalys

Den första delen som du ska hålla koll på löpande är "målgrupp". Här får du en bra översikt över din trafik på din webbplats. Hur många användare, nya användare, sessioner, sidvisningar, avvisningsfrekvens under en bestämt datumintervall du har haft. Under målgrupp får du information från vilka länder och orter dina besökare kommer ifrån, vilka webbläsare, operativsystem och it leverantörer man använder.

Läs mer om sökoptimering

 

Google Analytics webbanalys
Google Analytics webbanalys

Beteende

Här kan du se hur länge dina besökare har varit inne på dina sidor, hur många som har lämnat en specifik sida utan att gå vidare och hur snabbt sidorna går att ladda ner. Vilket är också viktigt för sökoptimeringen. Speciellt intressant är det att studera "beteendeflöde" då man får viktig information om besökarnas engagemang på olika sidor, på vilken sida besökaren har kommit in till din webbplats och vilka sidor man har gått vidare till. Det ger oss värdefull information om hur vi kan utveckla innehållet och navigeringen för bästa tänkbara användarvänlighet.

Förvärv

Google Analytics webbanalys olika delar. Här får du svar på varifrån dina besökare kommer?

Hittar man till din webbsida genom att googla, känner man till din webbadress redan, länkas du från andra webbsidor eller sociala medier? Google Analytics delar upp trafiken enligt följande:

  • Organic Search är trafik från sökmotorerna.
  • Direct är när man skriver in din webbadress direkt.
  • Referral är hänvisningstrafik, alltså andra webbsidor, bloggar mm som länkar till dig.
  • Social är trafik som kommer från sociala medier som Facebook, Twitter m fl.
  • Paid Search är köpta annonser som Google Ads

 

Google Analytics webbanalys

Google analytics webbanalys

Konverteringar och mål

Google Analytics webbanalys. Med konvertering menas att du ska få dina besökare på din landningssida att göra det du vill att de ska göra. Det kan vara att t.ex. slutföra ett köp, kontakta dig, fylla i en intresseanmälan, prenumerera på ditt nyhetsbrev etc. För att veta om du når dina uppsatta mål och syften med din hemsida behöver du sätta upp olika mål som har betydelse för din affärsverksamhet.

På Google Analytics kan du använda mål för att mäta hur ofta dina användare slutför specifika åtgärder. Ett mål representerar en slutförd aktivitet, en konvertering, som bidrar till att din verksamhet når framgång. 

Att definiera mål är en grundläggande komponent i alla planer för mätning av digitala analyser. 

I Google Analytics finns det två sorters mål som du kan ställa in: 1) Anpassade mål och 2) mål från en mall. Med anpassade mål kan du välja 1) specifika mål på en sida du vill mäta, 2) varaktighet dvs. den snittid du önskar att dina besökare ska ha spenderat på en sida, 3) sidor/sessioner är hur många sidor man ska ha läst och slutligen 4) händelsemål dvs. användarens interaktion med ditt innehåll som nedladdningar, klick på mobilannonser etc.

 

Annonsera på Facebook

Jag heter Anders Lundstedt och har en lång erfarenhet av såväl traditionella som digitala medier som marknadschef i företag som Malaco och Aller Media. I dag driver jag egna byrån Action Marketing och brinner för att hjälpa ert företag att utveckla er digitala marknadsföring i form av rådgivning, kurser och föreläsningar. Vänligen kontakta mig på 0709248573 eller mejla info@actionmarketing.se så berättar jag gärna mer.

Anders Lundstedt

Driver byrån Action Marketing sedan 2002

Behöver ni hjälp att utveckla ert företags hemsida?

Genom att använda detta formulär accepterar du att denna webbplats lagrar och bearbetar dina uppgifter.

Boka en av våra kurser i digital marknadsföring på ert företag

Den digitala marknadsföringen erbjuder enorma möjligheter idag . För dig som företagare syns ni bättre, säljer mer och bygger ert varumärke. Våra kurser ger er en översikt om hur de digitala kanalerna och sociala medier fungerar och hur ni gör för att marknadsföra ert företag.