fbpx

Marknadsplan och kommunikationsplan

Så kommer du igång med en marknadsplan och kommunikationsplan

Med en marknadsplan och kommunikationsplan får du ett levande dokument. Och en bra överblick över företagets kommunikation, marknadsmöjligheter och aktiviteter.
En marknadsplan kan omfatta en produkt/tjänst, produktgrupp eller ett marknadssegment. Oftast är en marknadsplan ettårig och ingår i en större strategisk 3 års plan.
En marknadsplan och kommunikationsplan behöver inte vara så omfattande. Det viktigaste är att du kommer igång med processen. Och att marknadsplanen inte bara hamnar i bokhyllan utan är något som du använder aktivt i ditt dagliga arbete.

Nu kan du beställa vår bok marknadsplan steg för steg med praktiska marknadsplans mallar och modeller för endast 139:-. På så vis kan du komma igång med din egen handlingsplan och marknadsplan.

Tack för en bra bok! Boken med marknadsplans mallar, modeller och övningar har hjälpt mig att komma igång med vår marknadsplansprocess på ett enkelt sätt. Därför har vi fått struktur och ett levande dokument för att utveckla våra tjänster. Jag rekommenderar varmt fler att beställa boken “Marknadsplan och Kommunikationsplan”.

Christer Lindstedt
Senior Consultant
Parabellum CyberSecurity

Marknadsplan och kommunikationsplan
Marknadsplans mallar

Utdrag ur vår bok marknadsplan med övningar, modeller och marknadsplans mallar.

En marknadsplan ska hjälpa dig att få svar på:

– Var befinner sig ditt företag idag? Hur ser ditt nuläge ut? Vilka är dina styrkor, svagheter, hot och möjligheter? Är ditt värderbjudande korrekt? Strategier? Pris? Plats? Produkt? Påverkan?

– Vart vill du med ditt företag? Hur ser ditt drömläge ut? Vilka är dina mål på kort och lång sikt?

– Hur kan du göra för att komma dit? Vilka val och strategier ska du välja utifrån din marknadsföringsmix? Har du en handlingsplan?

Marknadsplans mallar pdf

Beställ vår e-bok “Så tar du fram en marknadsplan steg för steg” med praktiska marknadsplans mallar för att komma igång. Nu  endast 139:-.

BESTÄLL E-BOK MARKNADSPLAN

Marknadsplanens olika delar steg för steg

Nulägesanalys
En marknadsplan börjar med att definiera ert företags affärsidé:
Vilka är era kunder?
Vad har era kunder för behov?
Vad har ni för produkt eller tjänst som ni skall erbjuda?
Hur skall den uppfylla kundens behov?
Hur skall ert företag klara sig mot konkurrenter i samma bransch?
Positionering

På vilket sätt önskar ni att ert varumärke ska bli uppfattad av marknaden av era potentiella kunder?
Tack vare positioneringen kan ni hitta en unik position position i kundernas medvetande.
I detta skede skall ni analysera ert företags marknader för att navigera rätt i en marknadsmiljö som hela tiden förändras.
Därför bör ni göra en SWOT analys över ert företags svagheter, styrkor, möjligheter och hot. Läs mer om positionering

Strategisk inriktning

En marknadsplan ska beskriva vilka strategier ni skall ha för att nå era långsiktiga mål. Har ni en kundstrategi? Prisstrategi? Produktstrategi? Sortimentstrategi? Distributionsstrategi?
De strategiska målen skall vara långsiktiga och gälla för flera år.
Strategierna skall också förtydliga hur affärsidén ska förverkligas och hur visionen ska nås.

Mål

Utifrån ert företags affärsidé, marknadens möjligheter och var företaget befinner sig i nuläget sätter ni målen.
Målen kan vara långsiktiga (strategiska) medan andra kan vara (operativa) och ska uppnås på kort sikt.
Det är viktigt att målen är mätbara och kan följas upp.

Nu finns vår nya e-bok ute!
Så gör du en marknadsplan och kommunikationsplan steg för steg


Med bok marknadsplan får du praktiska marknadsplans mallar, kommunikationsplans mallar, strategier, modeller och övningar. På så vis kan du utveckla ditt företags marknader och kommunikation. Vår nya e-bok kan du ladda ner för 169:- här.

BESTÄLL BOK MARKNADSPLAN OCH KOMMUNIKATIONSPLAN
Bok Marknadsplan och kommunikationsplan

Beställ vår nya e-bok med marknadsplans mallar & kommunikationsplans mallar. Nu169:-.

Handlingsplan

Målet med en marknadsplan och handlingsplan är att se till att företagets marknadsmål nås till lägsta möjliga kostnad.
Här dokumenterar ni de aktiviteter som gör att ni förverkligar affärsidén och når era uppsatta mål.
Ert företags konkurrensmedelmix är därför slutsatserna från nulägesanalysen.

Aktivitetsplan

Med aktivitetsplanen ska ni kombinera de olika konkurrensmedlen till marknadsaktiviteter för att nå företagets mål.
På så vis får ni timing i de olika aktiviteterna. Och möjliggör för uppföljning. Ni skapar  även en kunskapsbank.

Marknadsplansbudget

Syftet med marknadsplansbudgeten är att visa på att ni når era uppsatta mål. Samt  intäkter till lägsta möjliga marknadsföringskostnad.
Och att ni kan optimera företagets marknadsföring på de olika målgrupperna.
Nå kostnadseffektivitet i marknadsföringen. Och skapa en bra överblick över era marknadsföringsaktiviteter.

Uppföljning & analys

En annan viktig del i en marknadsplan är uppföljning och analys. Genom uppföljning av era strategier, lanseringar och marknadsföringskampanjer. Bygger ni in i företaget en viktig kunskapsbank om hur ni kan nå era uppsatta affärsmål framöver. Läs mer här om digital marknadsföringsstrategi.

bok Marknadsplan och kommunikationsplan

Kampanj nu! Boka en ny sökoptimerad hemsida från 6995:-

Läs mer om våra hemsidor

Behöver ni hjälp med er marknadsplan? Hyr in vår marknadschef ett par timmar.

Vi fungerar som en extern marknadschef som ni kan hyra ett par timmar per månad efter behov och önskemål. Vi hjälper er professionellt att ta fram en marknadsplan. På så vis kan ni utveckla ert företags marknader, kunder och kommunikation. Så här går det till:

1

Ett första kostnadsfritt möte

Vi träffas för ett första kostnadsfritt möte då vi identifierar era styrkor, svagheter, hot och möjligheter. Vi berättar hur ni kan komma igång med er marknadsplansprocess för att utveckla era marknader och produkter. I marknadsplanen kommer ni få svar på. Hur ser ert nuläge ut? Vart vill ni? Och hur kommer ni dit?

2

Vi tar fram er strategi och tidsplan

Utifrån vår nulägesanalys tar vi sedan fram en plan. För vilka specifika områden som ni vill få hjälp med att utveckla i ert företag. Vi tar fram en strategi, handlingsplan och tidsplan för genomförandet. Sedan bestämmer vi hur många timmar per månad. Som ni behöver hyra in vår marknadschef för att genomföra marknadsplansprocessen.

3

Genomförande,uppföljning, analys och färdig marknadsplan

Nästa steg är genomförandefasen. Då har vi bestämt vilka områden som ni vill få hjälp med att utveckla. Nu påbörjar vi vårt arbete att arbeta fram er marknadsplan utifrån uppsatta mål och strategier.
Våra möten och arbete kommer att avslutas med en färdigt dokumenterad marknadsplan och kommunikationsplan. 

Hyr in vår marknadschef ett par timmar i månaden

Läs mer om hyr en marknadschef

Under vårt arbete med att ta fram vår affärsplan. Kom vi i kontakt med Anders Lundstedt på Action Marketing genom Connect Väst. Tack vare Anders  kunskap och långa erfarenhet av marknadsföring. Har vi fått struktur och en bra översikt för att göra våra prioriteringar i vår aktivitetsplan. Jag har ett stort förtroende för Action Marketing. Byråns engagemang och kunskap inom såväl traditionell som digital marknadsföring. Därför rekommenderar jag andra att ta kontakt med Action Marketing. 

Patrik Andréasson PC

DEKORCENTER LAHOLM SVERIGE AB

Jag som hjälper er med företagets marknadsplan ett par timmar i månaden heter Anders Lundstedt och jag är civilekonom och f.d. marknadschef i företag som Cloetta, Aller Media och Almedahls. Jag har en lång och gedigen kunskap i marknadsplanering och kommunikation.

Digital marknadsföringsbyrå i Halmstad
Anders Lundstedt

GRUNDARE AV ACTION MARKETING 

Vi håller kurs i marknadsplanering på TEK i Halmstad och Varberg. Lämna din intresseanmälan här

Dela