Bohusgatan 4, 302 39 HALMSTAD
0709248573
info@actionmarketing.se

Marknadsplan steg för steg så gör du

Så kommer ni igång med en marknadsplan steg för steg

Med en marknadsplan steg för steg får ni ett levande dokument. Och en bra överblick över företagets kommunikation, marknadsmöjligheter och aktiviteter.
En marknadsplan kan omfatta en produkt/tjänst, produktgrupp eller ett marknadssegment. Oftast är en marknadsplan ettårig och ingår i en större strategisk 3 års plan.

En marknadsplan och kommunikationsplan behöver inte vara så omfattande. Det viktigaste är att ni kommer igång med processen. Och att marknadsplanen inte bara hamnar i bokhyllan utan är något som ni använder aktivt i ert dagliga arbete. En marknadsplan består av följande steg.

marknadsplan steg för steg Marknadsplan och kommunikationsplan
NULÄGESANALYS 

En marknadsplan börjar med att definiera ert företags affärsidé:
Vilka är era kunder?
Vad har era kunder för behov?
Vad har ni för produkt eller tjänst som ni skall erbjuda?
Hur skall den uppfylla kundens behov?
Hur skall ert företag klara sig mot konkurrenter i samma bransch?

Kontakta-oss
SWOT ANALYS

Börja med att göra en nulägesanalys (SWOT) för att definiera ert företags styrkor, svagheter, hot och möjligheter.
Börja med styrkor och svagheter.
Gå därefter över till möjligheter och hot.

Gå sedan tillbaka till styrkor och svagheter och prioritera de som ni tycker är de viktigaste.
Med en SWOT får ni en bra överblick på var ert företag befinner sig idag och hur ni kan positionera er gentemot era konkurrenter. 

marknadsplan
POSITIONERING

Nästa steg i marknadsplanen är positionering dvs. på vilket sätt önskar ni att ert varumärke ska bli uppfattad av marknaden av era potentiella kunder. 

Utiffrån er gjorda SWOT analys över ert företags svagheter, styrkor, möjligheter och hot kan ni med positioneringen hitta en unik  position i kundernas medvetande.


I detta skede skall ni analysera ert företags marknader för att navigera rätt i en marknadsmiljö som hela tiden förändras.


Marknadsplans mallar

Nulägesanalys SWOT. Utdrag ur vår bok “Så tar du fram en marknadsplan steg för steg” med övningar, modeller och marknadsplans mallar. Beställ idag till kampanjpris endast 139:-. Du hittar våra böcker även hos våra återförsäljare Adlibris, Bokus m.fl.

Beställ vår e-bok marknadsplan steg för steg

Nulägesanalys SWOT. En marknadsplan ska ge er svar på:

– Var befinner sig ert företag idag? Hur ser ert nuläge ut? Vilka är era styrkor, svagheter, hot och möjligheter? Är ert värderbjudande korrekt? Pris? Plats? Produkt? Påverkan?

– Vart vill ni med ert företag? Hur ser ert drömläge ut? Vilka är era mål på kort och lång sikt?

– Hur kan ni göra för att komma dit? Vilka val och strategier ska ni välja utifrån er marknadsföringsmix? Har ni en handlingsplan? M.a.o. en marknadsplan är ett levande dokument för att utveckla ert företag framöver.

så gör du en marknadsplan steg för steg
STRATEGISK INRIKTNING

En marknadsplan ska beskriva vilka strategier ni skall ha för att nå era långsiktiga mål.

Vilken är er kundstrategi?
Prisstrategi?
Produktstrategi?
Sortimentstrategi?
Distributionsstrategi?


De strategiska målen skall vara långsiktiga och gälla för flera år.
Strategierna skall också förtydliga hur affärsidén ska förverkligas och hur visionen ska nås.

MÅLEN

Utifrån ert företags affärsidé, marknadens möjligheter och var företaget befinner sig i nuläget sätter ni målen.
Målen kan vara långsiktiga (strategiska) medan andra kan vara (operativa) och ska uppnås på kort sikt.
Det är viktigt att målen är mätbara och kan följas upp.

Ordlista digital marknadsföring från A-Ö
HANDLINGSPLAN

Målet med en marknadsplan och handlingsplan är att se till att företagets marknadsmål nås till lägsta möjliga kostnad.
Här dokumenterar ni de aktiviteter som gör att ni förverkligar affärsidén och når era uppsatta mål.


Ert företags konkurrensmedelmix som pris, plats, påverkan, produkt, promotion etc. är därför slutsatserna från nulägesanalysen.

bok om Google
AKTIVITETSPLAN

Med aktivitetsplanen ska ni kombinera de olika konkurrensmedlen till marknadsaktiviteter för att nå företagets mål.
På så vis får ni timing i de olika aktiviteterna. Och möjliggör för uppföljning. Ni skapar  även en kunskapsbank.

bok om sociala medier
MARKNADSPLANSBUDGET

Syftet med marknadsplansbudgeten är att visa på att ni når era uppsatta mål. Som  intäkter till lägsta möjliga marknadsföringskostnad.


Och att ni kan optimera företagets marknadsföring på de olika målgrupperna.
Nå kostnadseffektivitet i marknadsföringen och skapa en bra överblick över era marknadsföringsaktiviteter.

UPPFÖLJNING OCH ANALYS

En annan viktig del i en marknadsplan är uppföljning och analys. Genom uppföljning av era strategier, lanseringar och marknadsföringskampanjer bygger ni in i företaget en viktig kunskapsbank om hur ni kan nå era uppsatta affärsmål framöver.

Digital marknadsföringsbyrå Halmstad

Beställ vår mest köpta e-bok!
Så tar ni fram en marknadsplan & kommunikationsplan steg för steg.
 Andra upplagan.

Med bok marknadsplan och kommunikationsplan får ni praktiska tips och marknadsplans mallar, strategier och modeller som nulägesanalys SWOT, marknadstrappan, produktlivscykeln m.fl. På så vis kommer ni snabbt igång med er egen marknadsplan. Vår e-bok marknadsplan & kommunikationsplan kan ni ladda ner för endast 169:- exkl.moms här.

BESTÄLL BOK MARKNADSPLAN
e-böcker digital marknadsföring

Vad är egentligen marknadsföring och hur gör man en marknadsplan?

Kontakta oss för hjälp med er marknadsplanering

Under vårt arbete med att ta fram vår affärsplan. Kom vi i kontakt med Anders Lundstedt på Action Marketing genom Connect Väst. Tack vare Anders  kunskap och långa erfarenhet av marknadsföring. Har vi fått struktur och en bra översikt för att göra våra prioriteringar i vår aktivitetsplan. Jag har ett stort förtroende för Action Marketing. Byråns engagemang och kunskap inom såväl traditionell som digital marknadsföring. Därför rekommenderar jag andra att ta kontakt med Action Marketing. 

Patrik Andréasson PC

DEKORCENTER LAHOLM SVERIGE AB

Jag som hjälper er med företagets marknadsplan ett par timmar i månaden heter Anders Lundstedt och jag är civilekonom och f.d. marknadschef i företag som Cloetta, Aller Media och Almedahls. Jag har en lång och gedigen kunskap i marknadsplanering och kommunikation.

Digital marknadsföringsbyrå i Halmstad
Anders Lundstedt

GRUNDARE AV ACTION MARKETING 

Dela