Ordlista marknadsföring A-Ö

Ordlista marknadsföring för såväl traditionell som digital marknadsföring hjälper dig att hitta svaren på vad olika marknadsföringstermer betyder. Vi uppdaterar regelbundet ordlistan. Har ni frågor? Hör gärna av er till oss.

Ordlista marknadsföring

Anders Lundstedt driver byrån Action Marketing sedan 2002.

Ordlista marknadsföring såväl traditionell som digital marknadsföring från A-Ö.

I vår ordlista marknadsföring hittar du svaren på vad olika marknadsföringstermer betyder.

A.

A/B test. Experiment att testa två versioner av en annons eller t.ex. en landningssida för att se vilken av versionerna som fungerar bäst.

Alt-tagg. Berättar för sökmotorerna vad som är på bilden och hjälper till att få bilden att synas i Google bildsök.

Adblock. Chrome tillägg som blockerar reklam på t ex YouTube, Facebook och på andra platser på nätet.

Ankartext. Den länktext som är klickbar och länkar till andra sidor med relevant text. Texten påverkar resultatet vid sökoptimering av webbplatsen.

Avvisningsfrekvens. På Google Analytics den procentandel där användarna lämnade webbplatsen från startsidan utan att gå vidare till fler sidor. Anledningen kan vara att besökaren hade problem att hitta det man sökte på startsidan eller inte är intresserad att besöka fler sidor på hemsidan.

AdSense. En annonsplattform som ägs av Google och ger webbplatsutgivare möjlighet att tjäna pengar genom att visa Ads annonser på deras webbplats. AdSense

Ads Manager. Ett Facebook verktyg för att skapa och hantera Facebook annonser. Ads Manager

Ad exchange En teknisk plattform som möjliggör handel av annonser mellan annonsörer och publicister.

Affiliatemarknadsföring Metod där annonsörer ber publicister länka till din sida. Om en användare klickar på länken betalar annonsören en summa till publicisten. Ofta betalas summan som en provision på sålda varor.

Affiliatenätverk Ett affiliatenätverk som kopplar samman annonsörer med publicisten. Affiliatenätverk tar ofta ut en avgift på några procent för sitt möjliggörande.

Annonstillägg Vanliga tillägg som används för att förstärka ens annonser. Annonstillägg används i huvudsak i Google Ads.

B.

Blogg. Är en sida på nätet med periodiskt publicerade inlägg.

Blogger. Blogg publiceringsverktyg.

B2B. Marknadsföring av produkter eller tjänster mellan företag.

B2C. Marknadsföring av produkter till konsument.

Beteende baserad segmentering. Marknaden delas upp i segment utifrån konsumentens attityder, användning och reaktioner på en vara.

Business Manager. Kostnadsfritt Facebook verktyg för att organisera och hantera företaget. Business Manager

Buzz marketing. Att få konsumenter att tala positivt om ett varumärke eller produkt och sprida budskapet i stället för att använda traditionell marketing.

Benchmarking. Att jmf. produkter och processer med marknadsledarna i branschen.

Bannerannons/Displayannons Vanlig form av annonsering genom hemsidor. Annonseringen sker ofta genom olika annonsnätverk.

Bounce Rate (avvisningsfrekvens) Andelen sessioner där besökare har besökt sidan utan att interagera med den. Mäts i Google Analytics verktyg.

Bread Crumbs (brödsmulor) Spår som hjälper dig navigera på en sida. 

C. Ordlista marknadsföring

Cookie. En textfil som webbplatsen du besöker begär att få och som sparas på din dator. Det går sedan att använda informationen i kakan för att följa hur besökaren beter sig på din webbplats.

Content Marketing. Innehållsstrategi för digital marknadsföring för att bygga förtroende och lojalitet för dina produkter eller tjänster med användbart redaktionellt innehåll som hjälper dina kunder i deras dagliga arbete.

Customer relations management (CRM). Omfattar styrning, organisering och administration av kunder och kundrelationer i ett företag. Syftet är att skapa lönsamma kundrelationer.

Crowdsourcing. Att använda allmänheten som källa för att t ex utveckla ny teknologi eller design.

CPA. (cost per action) Målkostnad per förvärv. Kostnaden för att få en konvertering att en besökare gör en för dig värdefull handling på webben som att beställa ett nyhetsbrev, fylla i ett kontaktformulär etc.

CPL. (cost per lead) Prismodell där annonsören betalar en kostnad per lead. 

CTR. (click through rate) Antal klick på en annons/antalet visningar.

CPC. (cost per cklick) Genomsnittlig kostnad per klick. En budstrategi som används t ex för att få besök till hemsidan. Du betalar bara när någon klickar på din annons.

CPM. (cost per thousand impressions) Kostnad per tusen visningar. CPM används för att skapa varumärkeskännedom genom annonsering.

CPV. (cost per view) Annonsören betalar en kostnad per visning av ett videoklipp. 

CPO. (cost per order) Kostnaden för varje order. T ex kostnaden för en kampanj delat med antalet gjorda köp.

Call to action. Att få besökaren göra avtryck (konvertera) t ex på hemsidan genom att ladda ner ett dokument, dela artiklar, beställa nyhetsbrev m.m.

D. Ordlista marknadsföring. Digital marknadsföring som använder skärmen, mobilen, paddan m.m. och teknik som webbplattformar, e-post, appar och sociala nätverk.

Direkttrafik. Webbesökare som kommer direkt till din sida. Jmf. med trafik från sociala medier, andra webbplatser, betalda annonser.

Dagspress annonsering + -. Annonsering i dagspress är flexibelt och har god täckning av lokala marknader. Annonsering i dagspress ger hög trovärdighet. Nackdelarna är kort livslängd, relativt dyrt och begränsad tryckkvalitet.

Dagligvaror. Varor som köps ofta, snabbt men utan någon större research eller engagemang av konsumenten. Till dagligvaror räknas bland annat livsmedel. Motsatsen är kapitalvaror.

DR + – annonsering. Direktreklam är mycket selektivt och flexibelt, kan segment och individanpassas. Nackdelarna är att det är relativt dyrt per utskick, många slänger reklam och DR har långa ledtider.

Differentierad marknadsföring. Strategi för att bearbeta olika segment med olika erbjudanden. Det handlar om att utforma värdeerbjudanden med ett annat innehåll än konkurrenterna.

Diversifiering. Strategi för att nå tillväxt med nya produkter och marknader.

Display nätverk. I Google AdWords en grupp med fler än en miljon webbplatser, videor och appar där dina annonser kan visas. Ex. är Google Ekonomi, G mail, Blogger och You Tube. 

Dynamisk prissättning. Priser som ändras fortlöpande för att nå nya konsumenter och marknader.

Dropbox. En hårddisk på nätet med innehåll som man kan dela med andra. Dropbox.

Drupal. Etablerat innehållshanteringssystem som passar för stora webbplatser med flera administratörer. Drupal finns i tiotusentals installationer och är därmed ett av de största Content Management-systemen (CMS) i världen. Drupal 

E. Ordlista marknadsföring

Evernote. Är en nättjänst med appar för att samla text, bild och ljudanteckningar.

Engels lag. Visar på att när en konsuments inkomst ökar, minskar andelen som läggs på mat.

Envägskommunikation. Traditionella medier som TV, radio, dagspress, utomhus m.m.

E-postmarknadsföring. Ett kostnadseffektivt sätt att marknadsföra ditt företag. Du skapar trafik till din sajt och når ut snabbt och brett med viktig information. E-post marknadsföringen förstärker din kundlojalitet och varumärkeskännedom.

Engagemang på sociala medier. Inlägg syns oftare för dem som gillat din sida och gillar dina inlägg.

F.

Facebook. Socialt nätverk som allra flest svenskar använder minst någon gång. 76 % av Sveriges befolkning använder Facebook. 53% dagligen. Störst i gruppen 16-25 år. Källa:www.svenskarnaochinternet.se 2018.

Facebook Business Manager Samlingskonto som tillåter annonsören att hantera flera annonskonton och sidor. Facebook Business Manager

Facebook Ads. Annonsering på Facebook för företagssida, inlägg och webbplats.

Fanpage. Kallas nu ”sida” på Facebook och är en sida för företag  och organisationer på Facebook.

Följare. Personer som följer ett flöde från ett företag, ex. Twitter.

Flickr. Foto och videodelnings sajt med sociala funktioner.

Frekvens. Hur många gånger en och samma individ exponeras för ett media.

Förtjänad media. När du får uppmärksamhet utan att köpa media eller kontrollerar mediet såsom t ex bloggare skriver om ditt företag.

404 error. Felmeddelandet syns om en besökare hamnar på en sida som inte finns. 

Förvaltarkonto (Manager Account) Samlingskonto där du kan hantera flera annonskonton på Google Ads.

G. Ordlista marknadsföring

Google Sök. Sökmotor som ägs av Google Inc. Världens mest besökta sajt och nr 2 bland världens mest värderade varumärken.

Google MyBusiness. Skapa företagsuppgifter utan kostnad för att synas för användare i närheten av dig i Google Maps och Google Sök. Google MyBusiness

Googlebot. Googles sökrobot (kallas ibland även för spindel).

Genomsökning är den process genom vilken Googlebot upptäcker nya och uppdaterade sidor som behöver läggas till i Googles index.

Google Search Console. En kostnadsfri tjänst som hjälper dig att hålla koll på och upprätthålla webbplatsens placering i Googles sökresultat.Google Search Console

Google Analytics. Gratisverktyg för webbanalys. Tjänsten ger information om hur många besökare som finns på sajten, varifrån besökarna har kommit, vilken teknik man har använt m.m. Google Analytics

GDPR. EU:s regelverk med syfte att stärka skyddet för levande, fysiska personer inon EU vid hantering av personuppgifter. 

Google Ads. Betalda annonser med särskilda sökord på Google. Google Ads

Google Plus. Socialt medium och nätgemenskap som påminner om Facebook.

Google Hangouts. Googles plattform med SMS, videosamtal och  IP telefoni.

Google Trends. Ett gratis Google verktyg som visar hur ofta specifika sökord och fraser har använts under en specifik period. Google Trends

Generation X. Personer födda mellan 1960-tal och 1970-tal.

Generation Y. Personer födda mellan sent 1970-tal och mitten av 1990-talet.

Geografisk prissättning. Man sätter olika priser i olika länder och i olika delar av en nationell marknad.

Google Picasa. Program för att organisera, redigera och publicera digitala bilder.

H. Ordlista marknadsföring

Hashtag. # För att kategorisera ett begrepp och göra ämnet man taggat sökbart.

Hållbar marknadsföring. Att tillgodose dagens kundbehov samtidigt som företaget verkar för att minska miljöpåverkan.

Html. Det grundläggande språket som används för hemsidor.

Hotsuite. Posta och dela sociala medier från en och samma app. Hotsuite

Händelse (event). Mäter på Google Analytics händelser av interaktioner som besökarna gör på din sida.

I.

Influencers. Opinionsbildare och andra personer som uttalar sig i sociala medier och andra kanaler för att påverka attityder och handlingar hos läsare och följare med samma intressen.

Instagram. Bildblogg för att ladda upp och titta på andra bilder. 60 % av svenskarna använder idag Instagram. Flest användare i åldersgruppen 16-25 år där 73 % använder Instagram dagligen. Källa: Svenskarna och internet 2018.

Innehållsplan. Plan för att effektivare och lättare planera det innehåll man ska publicera på webben och i sociala medier. Bryt ned årsplanen i kvartals eller månadsplaner kopplat till marknadsplan och aktivitetsplaner.

Internetannonsering. Effektivt att nå målgruppen, mätbart och låg produktionskostnad.

Interruption marketing. Reklam som avbryter vanligast som TV reklam.

Intern marknadsföring. Marknadsföring som riktar sig mot b la medarbetare som har kundkontakter.

Integrerad marknadskommunikation (IMK). Säkerställa att kommunikationen om företaget, produkter och varumärke är tydligt och tilltalande och integrerade i företagets kommunikationsmix.

Iconosquare. Visnings och statistiktjänst för Instagrambilder.

Indexering. När en webbsida läggs till i en sökmotors index.

Inbound marketing

En marknadsföringsmetod som skiljer sig från traditionella medier genom att du måste förtjäna kundernas uppmärksamhet. Du bygger ditt varumärke som expert inom ditt område genom att publicera innehåll som utbildar och ger tips och som hjälper dina potentiella kunder i deras dagliga arbete.

J.

Joint venturing. Samarbeta med ett annat företag om marknadsföring eller produktion.

Joomla.  Joomla är ett av världens mest använda open source CMS (content management system, innehållshanteringssystem). Det finns idag miljontals webbplatser världen över som drivs med Joomla vilket gör det till en programvara som används av allt från privatpersoner och små/medelstora företag till stora organisationer och multinationella företag. Joomla

JS – Javascript. Programmeringsspråk som används tillsammans med HTML för att skapa en webbplats.

K.Ordlista marknadsföring

Kik. Chat och meddelande tjänst som ett alternativ till SMS och MMS. Kik

Köpt media. Reklam man betalar för. Jmf. med ägd media och förtjänad media.

Komplext köpbeteende. När det uppkommer ett stort köpengagemang men liten upplevd skillnad mellan varumärken.

Konkurrensfördel. En fördel jämfört mot konkurrenterna som skapas genom att erbjuda ett större kundvärde genom ett lägre pris eller andra fördelar.

Konkurrensstrategi. En strategi för att positionera företaget mot konkurrenterna som ger strategiska fördelar.

Konkurrentjämförelse. Modell för att jmf. vårt eget erbjudande med konkurrenternas. Modellen tar fram våra säljargument.

Kapitalvaror. Varor som köps mer sällan jmf. dagligvaror och konsumenten gör research om pris, kvalitet, design.

Kostnadsbaserad prissättning. Priset på produkten sätt utifrån produktkalkylen. Kostnadsbaserad pris med vinstpålägg är en procentsats som läggs på produktens kostnadskalkyl. Jmf. värdebaserad prissättning.

Konvertering. Inom online marknadsföring när dina besökare gör något på din webbplats som du har definierat som en värdefull handling. T ex att köpa en vara, fylla i ett kontaktformulär, beställa ett nyhetsbrev m.m.

Konverteringsspårning. För att spåra en värdefull handling på en webbplats eller avkastningen på annonser i sociala medier kan man placera en kod som berättar när en besökare utför en värdefull handling

KPI. (Key Performance Indicator). Med hjälp av olika nyckeltal mäta effektiviteten i den digitala marknadsföringen. Det kan t ex. handla om att följa upp att företagets mål och syften nås på webbplatsen som besök, ifyllda kontaktformulär, bokningar etc. Eller att mäta engagemanget på sociala medier som gilla markeringar/följare, delningar/följare m.m.

Kundtillfredställelse. Hur kundens upplevelser av en produkt överensstämmer med kundens förväntningar.

Kundvärde. Kundens uppfattning av fördelarna mellan företagets erbjudande och konkurrenterna.

Köpprocess. Den process som en kund går igenom vid ett köp av en vara eller tjänst. Processen är indelad i fem faser som kunden tillämpar före, under och efter sitt inköp. De olika faserna är problemfasen, informationsfasen, värderingsfasen, köpfasen och utvärdering.

Källa. Dimension i Google Analytics som hjälper dig förstå vart dina använder kommer ifrån.

L. Ordlista marknadsföring

Leads. En potentiell kundkontakt som t.ex. har besökt er hemsida och gjort avtryck. Kunden är nu redan intresserad och kan kontaktas.

Linkedin. En webbtjänst för att sköta ditt professionella nätverk. 30 % av svenskarna använder Linkedin för att rekrytera/rekryteras eller bygga ett kontaktnätverk.Källa: Svenskarna och internet 2018.

Länkstrategi. Med din sajts innehåll berättar du för sökmotorn vad den handlar om och genom att andra sajter länkar till din sajt får din sajt förtroende och kan synas högre upp i sökresultaten än andra sajter inom samma ämne.

Länknätverk: Websajter där sidorna länkar till varandra.

Landningssida. Är en unikt skapad hemsida i normalfallet en enda sida och med ett enda budskap som ex. en kampanj, en ny vara m.m.

M.

Marketing automation. Innebär automatiserad och riktad marknadsföring baserad på kundens, eller den presumtiva kundens, beteende och hjälper att nå ut med rätt budskap till rätt person vid rätt tidpunkt.

Marknadsplan. Är en central del av en affärsplan för att övertyga om att det finns en marknad för en affärsidé och att den kommer att generera lönsamma kundrelationer.

Målmarknad. En grupp köpare med liknade behov som företaget bestämmer sig för att bearbeta.

Måladress. I Google Ads den webbadress som användare klickar på för att komma till din webbsida.

Mentions @. För att omnämna en annan användare i en tweet.

Målprissättning (target costing). Prissättning som utgår från ett bestämt försäljningspris för att sedan analysera om man kan ta fram produkten för det priset.

Marketing Management. Att identifiera, attrahera, behålla och utveckla utvalda kunder genom att skapa och kommunicera kundvärden.

Marknadsmix. Den verktygslåda av konkurrensmedel som pris, plats, påverkan, promotion, personal, process och fysiska bevis som företaget kan använda för att nå sina affärsmål.

Marknadssegment. Kunder i ett segment som har samma profil eller beteende och reagerar på vår marknadsföring på samma sätt.

Marknadssegmentering. En marknad delas upp i delmarknader med samma behov och beteendemönster. Ex. är ålder, kön, inkomst och livsstil.

Marknadspenetration. För att snabbt nå stora marknadsandelar sätter företaget ett lågt pris.

Marknadsutveckling. Befintliga produkter säljs på nya marknader.

Marknadsföring. Den process genom vilken företag skapar värde för kunder och bygger lönsamma, långsiktiga kundrelationer.

Mediamix. Strategi för vilka medier man använder för att nå bästa räckvidd och effekt av sina medieinvesteringar.

Magasin annonsering + -. Att annonsera i magasin ger en hög geografisk och demografisk selektivitet och hög trovärdighet.Annonserna har en lång livslängd men långa ledtider och höga kostnader.

Metabeskrivning. Används på en webbsidas huvud för att beskriva vad sidan handlar om. Visas när man klickar på sökresultatet.

Mailchimp. Verktyg för e-post marknadsföring och MA. Mailchimp.

Medium. Visar i Google Analytics varifrån din trafik har kommit till sidan. Medium kan vara organic och cpc.

N.

Nollvinst analys. Är en kalkylmodell som går ut på att hitta den sålda volymen som ger ett nollresultat och sedan sätta ett pris som genererar vinst.

Native advertising.

En form av redaktionell annonsering t ex. Facebooks sponsrade inlägg som ser ut som artiklar i nättidningar. Native annonsering är ett sätt att öka trovärdigheten genom att få med sig en del av publicistens varumärke

O.

Omni. App på nätet som ger en snabb nyhetsöversikt med korta sammanfattningar av alla nyheter med länkar till ursprungskällorna. Omni

Omvärldsbevakning. Insamling och analys av den information som kunder, konkurrenter, bransch m.m. som företaget behöver för sin nulägesanalys och marknadsplanering.

Open source program. Program som ger användare tillgång till källkoden för att utveckla programmet själv.

On Page. SEO. Alla de förändringar du gör på din sajt för att förbättra resultatet. Det kan handla om att sätta rätt rubriker och titlar, eller om att skapa en bra struktur och navigering.

Off Page. SEO. Externa länkar är den absolut viktigaste parametern för att lyckas med sökoptimering. När man länkar från sin webbplats till en annan webbplats med relevant innehåll visar man för Googles algoritmer att sidan är värdefull för besökaren.

Organiskt sökresultat. Det sökresultat som ej är en sponsrad länk utan beror på hur sökmotoroptimerad sajten är.

P. Ordlista marknadsföring

Publiceringsverktyg. (CMS). Är ett webbaserat verktyg som används för att strukturera och hantera innehåll som texter och bilder på webbplatser. Ett effektivt CMS hjälper dig att enkelt skapa och administrera din webbplats. Webbpubliceringsverktyg är både sökmotoroptimerade och användarvänliga, de kräver i regel inte några förkunskaper av användarna för enkel användning. 

Page Rank. PageRank är Googles mått på antalet länkar och styrkan på de länkar som en sida har pekande mot sig. Du kan med hjälp av bland annat Google Toolbar själv kontrollera vilken PageRank en sida har. Du får då se en siffra mellan 0-10. Page Rank

PPC. (pay per click) Betala per klick. Söknätverken använder sig av auktionsmodeller där du betalar när någon klickar på din annons. De populäraste sökorden kostar mer än mindre populära.

Pinterest. En digital anslagstavla för att samla och organisera bilder och som låter andra följa dina flöden. I Sverige använder 21 % Pinterest någon gång. Källa: Svenskarna och internet

Pullmarknadsföring. Marknadsföring som syftar till att konsumenten själva ska söka information och ta köpbeslut om produkten.

Pushmarknadsföring. Utgår från den traditionella kommunikationsmodellen när avsändaren ”trycker ut” sitt budskap till mottagaren.

Podcast. Ljudblogg eller videoblogg som man kan prenumerera på.

Positionering. Handlar om hur en produkt önskas att bli uppfattad av marknaden och de potentiella kunderna. Positioneringen styr vårt köpbeteende. Ett företag eller produkterna behöver vara i kundens ”top of mind” för att bli vald eller köpt.

Priselasticitet. Visar på hur efterfrågan förändrar sig när man ändrar priset.

Produktlivscykeln. Visar livslängden på en produkts försäljning och vinst. Produktlivscykeln delas in i fem stadier, intro, tillväxt, mognad, stagnation och nedgångsstadiet. Genom olika marknadsföringsstrategier under de olika stadierna kan man förlänga livscykeln.

Personalisering. Att göra ens innehållet mera personligt.

Pixel. Ett script som används vid t ex Facebook annonsering för att spåra vilka som besöker er sajt, vilka sidor de besöker, vilka konverteringar de gör m.m.

Q. Ordlista marknadsföring

Qualityy Score (Kvalitetspoäng) Avgör din annons rankning och kostnaden per klick på Google Ads. Varje sökord får en poäng på en skala mellan 1-10. En hög poäng ökar möjligheten att annonsen kommer att visas högt.

R.Ordlista marknadsföring

Reddit. Är en social nyhetssida på nätet. Användare kan läsa innehållet och även posta egna länkar till innehåll på nätet. Man kan rösta på de postade länkarna och de populäraste länkarna hamnar sedan på förstasidan. 11% av svenskarna använder Reddit. Källa: Svenskarna och internet 2018. Reddit

RSS. (Rich Site Summary). Används för att man ska kunna prenumerera på en blogg.

Remarketing. Återmarknadsföring. Gör det möjligt att visa annonser igen för människor som har besökt en webbplats men utan att köpa.

RSS-flöde. Ett flöde av inläggen i en blogg.

ROI. (return on investment). Mäter grad av vinst som du får med din annonsering. ROI = Vinst – kostnad av sålda enheter/Kostnad av sålda enheter. Om du får en avkastning på 50 % innebär det att för varje krona du spenderar får du 1,50:- tillbaka på din annonsering.

ROAS. (return on ad spend) = Gör att man kan räkna ut avkastningen på sin onlinereklam. ROAS = Intäkter för reklamen/kostnaderna för reklamen.

Responsiv design. Anpassningsbar webbdesign som automatiskt skalar ned hemsidan och anpassar den för mobilen eller läsplattan. Responsiv webbdesign rekommenderas i dag av Google och påverkar även möjligheten att synas högre upp på Google vid sökningar.

Räckvidd. Ett mått på vilken andel av den tänkta målgruppen som har nåtts av budskapet.

Radioreklam. + och – Stark position lokalt. Hög geografisk och demografisk selektivitet. Låga kostnader. Endast ljud och låg uppmärksamhet.

Refererral. Beskriver från vilka andra sidor din trafik kommer.

Robots.txt. Fil på webbservern som förklarar vilka sidor som en sökmotor får indexera.

S. Ordlista marknadsföring

Sitemap. En sitemap är en karta över en webbplats och visar hur alla olika sidor hänger ihop med varandra. 

Strategi sociala medier. Strategin ska ge svar på om vi gör något på sociala medier som skapar nytta för vår verksamhet. Ställ dig frågan.Vad är syftet? Var? Vilka kanaler. Vad? Vilket innehåll. När? När är följarna online.

Social Media Marketing. Digital marknadsföring för att skapa en relation med kunden.

SEO. (Search Engine Optimizing) Sökmotoroptimering innebär att ditt företag ska synas på bästa sätt högst upp på sökmotorernas sidor. Din strategi för sökord, struktur och länkar på din hemsida påverkar hur högt upp du kommer på sökmotorsidan.

Sökordsanalys. Jobba med att få en hemsida att synas högt upp i sökresultaten på ett eller flera utvalda sökord. Två viktiga ledord är relevans och sökvolym.

Sökord/sökfras. Det som användaren har skrivit in i sökmotorn för att hitta information.

Sökmotor. Kan förklaras som en spindel som letar sig genom nätet och som samlar information om sidor på internet som text, bilder och alla länkar.

Sökordsplaneraren. Sökordsplaneraren är ett Google Ads verktyg som ger sökordsförslag och trafikuppskattningar i samband med att du skapar kampanjer i söknätverket. Sökordsplaneraren

SEM. (Search Engine Marketing) Genom att betala för sponsrade länkar som Google Ads får du hjälp att komma snabbare och högre upp på sökmotorernas sidor.

SlideShare. En tjänst på nätet för att göra presentationer tillgängliga för andra.Ladda upp, dela och läs. 60 miljoner användare. SlideShare

Snapchat. Är en fotodelnings och multimediaapp för smatphones. Användare kan ta bilder eller spela in videoklipp och sedan lägga på filter, stickers, text eller rita på dem. Snapchat har 23 % användare i Sverige och används 95% av 12-15 år.

Se.internetstatistik. Är en oberoende allmännyttig organisation som verkar för en positiv utveckling av internet. Ansvarar för toppdomänen .se. www.iis.se

Sitemap. Webbplaskarta och är en fil som visar de tillgängliga sidorna på en webbplats och som hjälper sökmotorerna att hitta alla sidorna. Sökrobotar söker igenom webben genom att följa länkar från sida till sida och indexera innehållet.

Säljstödjande prissättning. Prisstrategi för att öka försäljningen på kort sikt.

SWOT analys. Utvärdering av ett företags styrkor, svagheter, hot och möjligheter.

Social selling Att använda sociala medier tillsammans med traditionella säljmetoder för att nätverka och hitta nya kunder på nätet.

SQL (Sales Qualified Leads) – Antal kvalificerade digitala leads som vi lyckas skapa som sälj accepterar och börjar driva en säljprocess med.

Sessioner. Ett mått inom Google Analytics som beskriver antalet besök till en webbplatsen.

T. Ordlista marknadsföring

301 redirect. Metod för att permanent omdirigera besökare från en sida till en annan. Vanligt är att använda en 301 från en .se-domän till en .com-domän, eller vice versa.

TV + -. God massmarknadstäckning. Låg kostnad per exponering. Ljus, bild och rörelser och storytelling. Minus är höga kostnader i absoluta tal, mycket brus i form av annan tv reklam och begränsad målgrupps selektivitet.

Targeting. Vid segmentering de segment man väljer ut som är mest attraktiva för företaget.

Tagg. Sökord för att kategorisera innehållet i en blogg och blir mer sökbart för sökmotorerna.

Taggmoln. Sammanfattar innehållet i en webbplats, även kallat etikettmoln.

Titel tagg. Berättar för sökmotorerna vad den specifika webbsidan handlar om. Det absolut viktigaste elementet vid sökmotoroptimering.

Tumbir. Bloggplattform med fokus på bilder. Tumbir

Twitter. En mikroblogg med max 280 tecken används av 25 % av Sveriges befolkning. Framförallt företag, medie och politiker. Källa: Svenskarna och internet 2018. Twitter

Twitter ads. Annonsering på Twitter för att bl a få fler följare.

Tweet. Inlägg på Twitter. Retweet = att skicka vidare någon annans inlägg till sina egna läsare.

Tvåvägskommunikation. Digital marknadsföring för att skapa relationer och som utgår från användarnas eget innehåll.

U.

Urval. En del av en population som väljs ut för att motsvara en hel population i en undersökning.

Utomhusreklam annonsering. + -. Ett flexibelt medie med hög repetitionseffekt med låga kostnader men låg selektivitet.

URL.  Uniform Resource Locator. Adressen till en plats på internet.

Unika besökare. Inom Google Analytics ett mätvärde för att beskriva antalet personer som har besökt en webbplats.

Utgångssida. Inom Google Analytics rapportering den sida användaren lämnar din hemsida ifrån.

V. Ordlista marknadsföring

Vine. Videotjänst med korta videosnuttar. Vine

Visningar. (impressions) Ett mått på hur många som har sett en annons eller ett inlägg.

Värdebaserad marknadsföring. Marknadsföringsstrategi för att skapa värde för kunderna.

Värdebaserad prissättning. Priset sätts utifrån köparens uppfattning av produktens värde.

Värderbjudande. Alla fördelar som varumärket är differentierat och positionerat.

Värdeposition. Företagets kundfördelar som erbjuds jämfört med konkurrenterna.

Varumärke. Innefattar allt som en produkt, tjänst, företag betyder för konsumenter.

Y.

Yoast SEO. Ett WordPress plugin som hjälper en att sökoptimera en WordPress sida utan att man behöver kunna kodning. Yoast SEO

Yelp. Sajt för att knyta ihop bra lokala företag genom recensioner från användarna. Yelp

YouTube. Videodelningssajt och den näst största sökmotorn efter Google. En miljard besökare och över 100 timmar laddas upp varje timme. YouTube

W.

Word of mouth. Marknadsföring som innebär att nöjda kunder sprider budskapen vidare.

Widget. Tilläggsfunktioner som finns på blogg tjänsten WordPress som delningsknappar för sociala medier, sociala ikoner, avancerade SEO verktyg m.m.

WordPress. Publiceringsverktyg med fokus på utseende, webbstandard och användarvänlighet. WordPress är enkelt att använda för att uppdatera innehåll, kräver inga programmeringskunskaper, är sökmotorvänlig och har ett stort antal teman som man kan använda för att få en snygg och proffsig layout vilket är avgörande för att din webbplats ska lyckas infria affärsmålen. WodPress

Webinar. Webbkonferens på distans via internet.

Ä

Ägd media. En egen webbsida, blogg eller nyhetsbrev. Man har full kontroll över vad som publiceras och man skapar sin egen publik.

Ö.

Öppen källkod.  Benämningen används för att tydligt markera att användaren inte bara har till­gång till källkoden, utan också har full frihet att göra vad hon vill med pro­grammet. 

Läs om hur du tar fram en digital marknadsföringsstrateg

Annonsera på Facebook

Jag heter Anders Lundstedt och har en lång erfarenhet av såväl traditionella som digitala medier som marknadschef i företag som Malaco och Aller Media. I dag driver jag egna byrån Action Marketing och brinner för att hjälpa ert företag att utveckla er digitala marknadsföring i form av rådgivning, kurser och föreläsningar. Vänligen kontakta mig på 0709248573 eller mejla info@actionmarketing.se så berättar jag gärna mer.

Anders Lundstedt

Driver byrån Action Marketing sedan 2002

Genom att använda detta formulär accepterar du att denna webbplats lagrar och bearbetar dina uppgifter.

hemsida