11 bra tips för att sökoptimera din hemsida
Sökoptimera hemsidan – SEO. I Sverige görs det 55 miljoner sökningar på Google varje dag. 8 av 10 köpprocesser börjar på Google. Du exponerar din hemsida och dina produkter eller tjänster i samma ögonblick som en potentiell kund letar efter svar som du kan hjälpa till med. Därför ska du sökoptimera hemsidan.
HUR GÖR MAN FÖR ATT SÖKOPTIMERA HEMSIDAN?
Antingen betalar du för annonser eller länkar eller så jobbar du långsiktigt med att sökoptimera hemsidan. SEO – sökoptimering handlar om att sökoptimera hemsidan så att den syns så högt som möjligt vid sökningar på sökmotorer som Google för att potentiella kunder ska kunna ta kontakt med dig. En bra sökoptimerad hemsida är uppbyggd som ett Wikipedia lexikon där varje enskild sida tar upp ett specifikt ämne.
VAD MENAS MED SÖKOPTIMERING?
Man brukar dela upp sökoptimering i tre huvudgrupper.
Sökordsanalys – Vilka sökfraser kommer din målgrupp att använda?
On Page optimering – Arbeta med den egna hemsidans struktur och användarvänlighet.
Off Page optimering – Länkstrategi. Att få länkkraft till sidan.
SEO SÖKOPTIMERING
Detta bör du tänka på när du ska sökoptimera din hemsida
En sökmotor som Google Search med en 95 % marknadsandel i Sverige är ett program som hjälper dig att hitta relevant information på nätet. Google använder sig av sökrobotar som samlar in information från världens alla webbplatser och sparar sedan informationen i sökmotorns index.
För att du ska få så relevant information som möjligt på din googling använder Google algoritmerna Panda som ser till sidans struktur och användarvänlighet (On Page), Pingvin tar hänsyn till sidans länkkraft (Off Page), Hummingbird är kärnan i Google, Mobilegeddon undersöker att sidan är mobilanpssad, snabb, säker och Possum att ditt företag är sökbart lokalt. Google har alltid prioriterat användarupplevelsen vilket innebär att om ditt innehåll är mest relevant för din användare kommer du att också komma högst upp på sidan.
Hur gör man då för att sökoptimera hemsidan som är ett långsiktigt arbete? Börja med att fundera på vad som är ditt syfte och mål med din hemsida och hur du kan mäta dina insatser. Mätbara mål kan vara försäljning och hur du kan få leads att göra det du vill att de ska göra som att fylla i ett kontaktformulär, ladda ner ett dokument för att på lite längre sikt bli potentiella kunder till dig. Första steg i ditt SEO arbete med att få din hemsida att synas högt på Google är att göra en sökordsanalys.
VÄLJ RÄTT SÖKORD
Välj rätt sökord. Utgå från dina kunder. Vilka sökord skulle de använt när de hade sökt efter ditt företags tjänster eller produkter? Tänk på att relevans och sökvolym är viktigt för dina sökord. Här kan du använda Google Ads Sökordsplaneraren för att ta reda på hur mycket sökningar som görs på en viss term eller sökord och få förslag på liknande sökfraser.
INNEHÅLLET SKA GE ETT MERVÄRDE FÖR DINA BESÖKARE
Din hemsida behöver ha ett innehåll av bra kvalitet och ge ett mervärde för dina besökare. Texten ska vara unik, läsvärd och skriven för att hjälpa dina läsare. Texten bör ha minst 300 ord och innehålla dina sökord och synonymer. Du bör bara använda ditt sökord på sidan max 3 ggr/100 ord.
DÖP DINA BILDER
Döp dina bilder. Besök till hemsidan kan ofta komma från Google bildsök. Använd därför filnamn och bildtext “alt text” på dina bilder och med dina sökord.
Testa hur snabb din hemsida är
INTERNA LÄNKAR
Länka mellan sidor som har innehåll som är relaterat. På dina viktigaste sidor som du vill att besökarna ska navigera till ska du skriva länktexter med sökbara ord och skriv inte “Läs mer” utan använd ditt sökord för sökmotorn.
RUBRIKERNA SKA INNEHÅLLA DINA SÖKORD
En sökoptimerad hemsida ska ha en huvudrubrik
och innehålla ditt sökord, den ska vara säljande och förmedla sidans innehåll. Dela gärna in sidan om så behövs med underrubrikerna med ditt sökord.
VARJE SIDA SKA HA EN UNIK TITEL
Titeltaggen. Är den absolut viktigaste faktorn för SEO. Tänk på att varje sida ska ha en unik titel och rubrik med dina sökord. Sidtitlarna får inte heller konkurrera sinsemellan.Titeln ska ha ett CTA och längden får inte vara mer än 68 tecken.
META TAG BESKRIVNINGEN
Meta taggen ger sökmotorerna en sammanfattning om vad sidan handlar om. Ska inte ha någon betydelse för sökresultat men om du gör din text säljande ökar möjligheten till att man klickar på annonsen. Meta tag beskrivningen ska innehålla ditt sökord, vara unik för varje sida, vara säljande och innehålla 130-156 tecken.
DOMÄNNAMNET MED SÖKORDET
En URL består av domännamnet och ett specifikt tillägg. Rankningen hos sökmotorerna ökar om du har dina viktigaste sökord i domännamnet.
SIDFOTEN
Sidfoten. Här har du texter om kontaktuppgifter, sidlänkar, sociala medielänkar m.m. och har idag betydelse för sökoptimeringen.
Behöver du en ny hemsida som gör att du når dina mål och syfte?
EN SNABB, SÄKER OCH MOBILANPASSAD HEMSIDA
En snabb, säker och mobilanpassad hemsida premieras av Google och rankar din sida högre. Läs mer om 14 tips att utveckla hemsidan.
EXTERNA LÄNKAR
Externa länkar från andra hemsidor med relevant innehåll är absolut viktigast för hur du kommer att rankas av sökmotorerna. Genom att andra sajter med liknade innehåll länkar till din sida skapar din sajt förtroende och du rankar högre. Om du har en sida med 6 i länkkraft och länkar ut till två andra sidor för du över 3 i länkkraft till sidorna.
Faktorer som är viktiga för dina externa länkar till din sida:
Länken finns på en sajt med relevant innehåll för din sida.
Ankartexten har det sökord du vill optimera.
Länken kommer från en sida med hög Page Rank.